В проекта на бюджета на държавното обществено осигуряване за следващата година са заложени по-високи приходи, които са от осигурителни вноски, в размер на 435 милиона спрямо бюджета за тази година, и по-високи разходи, от порядъка на 589 милиона, отново в сравнение с тазгодишния бюджет. Така че разликата между по-големите разходи и съответното увеличение в приходите ще бъде допълнено с трансфер от държавния бюджет, който е повече със 157 милиона лева. Дефицитът, който ще бъде покрит със субсидия от държавния бюджет, остава на нивата от тази година. Той е планиран за 1,910 милиарда лева. Това заяви за "12 +3" управителят на НОИ Бисер Петков.
Мисля, че предложението за облагане на пенсиите беше индивидуално и не е било въобще обект на дискусия, никога не е било отчитано при планирането на приходите в бюджета на държавното обществено осигуряване за следващата година, допълни той.
Петков отчете, че мерките за увеличаване на пенсионната възраст имат ефект върху системата:
Резултатите от предприетите мерки миналата година за увеличаване на изискванията за придобиване на право на пенсия дават резултат съгласно очакванията. На база на данните, които имаме за първите 8 месеца на годината, очакваната икономия в разходите за фонд "Пенсии" от тази година спрямо планираните е около 30 милиона лева, а съответно броят на пенсионерите през годината е с около 4 000 по-малко от планираните. В бюджет 2013 средномесечният брой на пенсионерите е планиран 2 213 000, т.е. с около 7 000 по-малко от средногодишния им брой по бюджет 2012. Ефекта от въвеждане на пенсионна възраст за военнослужещите оценяваме като незначителен.
На този етап не може да се отговори категорично на въпроса дали ще има коледни добавки към пенсиите. Това ще стане ясно, когато сме по-близо до края на годината и е по-категорично ясно как върви изпълнението и на бюджета на държавното обществено осигуряване, и на републиканския бюджет.
Според експерта индексирането на всички пенсии с един и същи процент ще доведе до изкривяване на пенсионния модел:
Средномесечният осигурителен доход за страната за предходните 12 месеца преди датата на отпускане на пенсиите участва като множител във формулата за изчисляване на пенсията и поради това, че този средногодишен доход расте във времето, нормално е размерът на новоотпуснатите пенсии при равни други условия да расте. Именно затова в чл. 100 на Кодекса за социално осигуряване е предвидено т. нар. осъвременяване на пенсиите, което обичайно се прави всяка година за всички пенсии, отпуснати до края на предходната година. Но ние сме в ситуация, в която чл. 100 не е бил прилаган в продължение на 3 години и разликата между по-старите пенсии, отпуснати през 2009 г. и новоотпуснатите пенсии през тази година е твърде голяма. Прилагайки диференцирания подход на индексиране, всъщност тази разлика ще се намали, което мисля, че е справедливо като решение и в никой случай не би довело до изкривяване на пенсионния модел.
Петков коментира и искането на синдикатите за нулева година по вноските в универсалните пенсионни фондове, в които се осигуряват лицата, родени след 1-и януари 1960 г:
Искането за нулева година по вноските в универсалните пенсионни фондове, в които се осигуряват лицата, родени след 1-и януари 1960 г. беше изказано от един от синдикатите в заседанието на НСТС. Мисля, че то не е било сериозно обсъждано и доколкото НОИ администрира само приходите и разходите на държавното обществено осигуряване, не е в нашите компетенции да вземем отношение по този въпрос. Но така или иначе аз смятам, че това е сериозен въпрос, който би трябвало да бъде обсъден в контекста въобще на бъдещето на пенсионната система.