Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българска премиера на оратория „Раят и Пери” от Роберт Шуман в зала „България” на 22 октомври, от 19 часа

Смесеният хор на Българското национално радио
Снимка: Василка Балевска
Оратория за солисти, хор и оркестър, оп. 50 (1843)
Текст: Емил Флехсиг и Роберт Шуман по поемата „Лалла Рук” от Томас Мур

Солисти: Дарина Такова, Анжело Симос, Валентина Куцарова, Милена Георгиева, Георги Султанов, Венцеслав Анастасов, Петър Бучков
Смесен хор и Симфоничен оркестър на БНР. Диригент Емил Табаков. Хормайстори: Методи Матакиев, Румен Райчев

Съдържание
Първа част
Пред вратите на рая (алт) 2. Как щастливи (Пери) 3. Благородният ангел (тенор, Ангел) 4. Къде да го намеря (Пери) 5. Тя размисли (тенор, квартет) 6. Но реките са червени (хор) 7. Младежът-воин (тенор, хор, Газна, Младеж) 8. Горко му (хор) 9. Пери видя белега (тенор, Пери, квартет, хор)

Втора част
10. Пери пристъпва (тенор, Ангел, хор) 11. Първата й надежда за Рая (тенор, хор, Пери) 12. Натам докосва се (тенор, Пери, тенор и квартет) 13. Пери плаче (тенор и квартет) 14. В зеленината на гората (алт, Младеж) 15. Изоставен, сам е (мецосопран, тенор, Младеж) 16. О, остави ме (Девица, тенор) 17. Спи сега (Пери и хор)

Трета част
18. Украсете стъпалата (хор, квартет, сопран І и ІІ, хор) 19. Дочувайки далечна песен (тенор, Ангел) 20. Отхвърлена пак (Пери) 21. Сега потъва в златен блясък (баритон) 22. Тя спусна се (тенор, квартет, баритон) 23. Долу, в този храм на слънцето (Пери, тенор, мецосопран, тенор, Мъжът) 24. О, свещени сълзи (квартет и хор) 25. Капка падна (Пери, тенор и хор) 26. Радост, вечна радост (Пери, Хор на блажените).

Още за Ораторията „Раят и Пери”

Смесеният хор на Българското национално радио е създаден през 1952. Съставът е сред малкото професионални хорови колективи в България, открояващи се с високо ценени качества: прецизно изпълнение на елементите на музикалната фактура, спазване на динамичните, темпови и артикулационни означения и чиста интонация. Репертоарът на хора включва творби от кантатно-ораториалния и оперния жанр на автори от предкласиката до наши дни.
Върхови постижения са записите на IХ симфония от Лудвиг ван Бетовен, „Стабат матер” от Франсис Пуленк, Реквием от Джузепе Верди, „Стабат матер” от Джоакино Росини, „Симфония на псалмите” и „Сватба” от Игор Стравински, ораторията „Цар Давид” от Артур Онегер, Реквием от Волфганг Амадеус Моцарт.
Освен многобройните записи, които се съхраняват в Златния фонд на БНР смесеният хор е канен да записва за Баварското радио и за фирмите Decca, His Master’s Voice.
Хорът е гастролирал във Франция, Германия, Англия, Италия, Швейцария, Испания, Япония, Израел, Гърция, Югославия. Изтъкнати диригенти като Жорж Претр, Серж Бодо, Пол Етюен, Херберт фон Караян, Пиер Дерво, Клаудио Абадо, Маурицио Арена са канили българските певци за участие в реализацията на големи и амбициозни проекти, за участие в оперни продукции в Лион, Лимож, Авиньон, Безансон, Ним, Оранж и др.
Повече от 40 години диригентът Михаил Милков (1923-2003) ръководи състава, с който чертае пътя на съвременното хорово изкуство.
След 1994 със Смесения хор на БНР работят диригентите Андрей Андреев, Никола Липов, Методи Матакиев и Румен Райчев.

Румен Райчев, диригент

Завършва хорово дирижиране в класа на проф. Самуил Видас в Държавната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” в София. От 1979 работи като диригент в смесения хор „Георги Кирков”, с който е лауреат на ежегодните републикански фестивали.
Румен Райчев е носител на Специална награда за висше диригентско майсторство от хоровия фестивал в град Хайдувка, Полша.
От 1985 е диригент на хорова капела „Светослав Обретенов”, сега Национален филхармоничен хор „Светослав Обретенов”.
През 1997 е назначен за диригент на смесения хор на БНР, с който работи и в момента.
Със съставите, с които е работил Румен Райчев е осъществил множество записи, концерти и турнета във Франция, Румъния, Полша, Германия, Италия, Англия. 


Дарина Такова, сопран

Родена е в град София. Завършила е НМУ „Любомир Пипков” и НМА „Проф. Панчо Владигеров” в класа на проф. Мила Дюлгерова.
Своя дебют Дарина Такова прави през 1991 на сцената на Националната опера и балет в операта „Лучия ди Ламермур” от Гаетано Доницети. Година по-късно печели Първа награда на Международния конкурс за млади оперни певци в София. Певицата гастролира на сцените на световни театри като Римската опера, Миланската скала, Арена ди Верона, Метрополитън, Дойче опер–Берлин, Ковънт гардън, Парижката опера, оперите в Хамбург, Лос Анжелис, Ванкувър, Женева, Лозана, Лион, Мадрид, Барселона, Билбао, Тревизо, Парма, Торино. Пее под диригентството на Рикардо Мути, Клаудио Абадо, Зубин Мета, Бруно Бартолети, Рене Якобс.
Солистка е на престижни оркестри като Концертгебау, Амстердам, Мюнхенската филхармония, оркестрите на Тоскана и Академия „Санта Чечилия” в Рим. Изнася концерти в Карнеги хол в Ню Йорк. Сред най-успешните й роли са Шамаханската царица в операта „Златното петле” на Римски-Корсаков и Джилда в операта „Риголето” на Верди, главните партии от оперите „Луиза Милер” и „Травиата” на Верди, „Семирамида” на Росини, Анна Болейн от едноименната опера на Доницети, Дона Елвира в „Дон Жуан” от Моцарт. През последните сезони дебютира в Метрополитън опера Ню Йорк с Маргарита от „Фауст” на Гуно, Мими от „Бохеми” на Пучини с Филаделфийската филхармония и Елизабет от „Роберто Деверьо” на Доницети в Триест.

Анжело Симос, тенор

Роден е през 1963 в Атина. Завършва консерваторията „П. Синдесмос”. Специализира по-нататък при световноизвестните певци и педагози Илеана Котрубаш, К. Паскалис и Ариго Пола.
От 1992 е солист на Гръцката национална опера, където изпълнява главните тенорови роли от нейния репертоар. Международните му изяви са свързани с водещи оперни театри и концертни зали: Театро Комунале, Павия, Карнеги хол, Ню Йорк, Софийската опера, Дойче опер на Рейн, Операта във Франкфурт, където си партнира с Мария Гулегина, Анна Томова-Синтова, Агнес Балтса. Работил е със световноизвестните режисьори К. Лой, Д. Хилсдорф, Джанкарло дел Монако. В репертоара му присъстват главните тенорови персонажи от оперите: „Бал с маски”, „Ернани”, „Риголето”, „Симоне Боканегра”, „Трубадур”, „Силата на съдбата” от Джузепе Верди, „Палячо”, „Хофманови разкази”, „Норма” от Винченцо Белини, „Саломе”, „Ариадна от Наксос”от Рихард Щраус „Андре Шение” и „Федора” от Умберто Джордано, „Фиделио” от Лудвиг ван Бетовен, „Мефистофел” от Ариго Бойто, „Тоска”, „Бохеми”, „Турандот” от Джакомо Пучини и др.

Валентина Куцарова, мецосопран

Валентина Куцарова е родена във Варна. Завършва оперно пеене в НМА „Проф. Панчо Владигеров”. След дипломирането си, за една година е солист в оперния театър в Плевен. Там изпълнява партията на Сузуки от операта „Мадам Бътерфлай” на Пучини и партията на Фенена от операта „Набуко” на Верди. През 1992 става член на международното оперно студио в Цюрих. На оперната сцена в Цюрих изпълнява партията на Графиня ди Чепрано от операта „Риголето”, Тебалдо от операта „Дон Карлос” на Верди и Лукреция от операта „Похищението на Лукреция” на Бритън. По-късно става член на оперните театри в Линц и Сен Гален, където изпълнява главните мецосопранови партии от оперите: „Вертер” на Масне, „Проклятието на Тит”, „Така правят всички жени” и „Сватбата на Фигаро” от В. А. Моцарт, „Хензел и Гретел” от Хумпердинк, „Ксеркс” от Хендел, „Севилският бръснар” от Росини, „Прилепът” от Йохан Щраус, „Хофманови разкази” от Офенбах, „Кармен” от Бизе.
През 2002/2003 дебютира в операта във Венеция, в театър „Сан Карло” – Неапол, в Париж, на фестивала в Брегенц и в Монпелие. Следва дебют в оперния театър в Рин в Страсбург, където изпълнява: Изабела от операта „Италианката в Алжир” на Росини и Церлина от операта „Дон Жуан” на В. А. Моцарт, Жулиета от „Хофманови разкази” на Офенбах в Билбао.
Валентина Куцарова е носител на Гран При и първа награда от вокалния конкурс Rocca delle macie (1995) в Сиена. Печели втора и специална награда за най-добра интерпретация на песни от Едвард Григ на международния вокален конкурс на името на Кралица Соня в Осло (1997).

Венцеслав Анастасов, баритон

Роден през 1971 в Русе в семейството на именитите български оперни певци Мария Венциславова и Анастас Анастасов. Завършва музикално училище в Русе в класа на Георги Делиганев и НМА „Проф. Панчо Владигеров” при професор Асен Селимски. Репертоарът му включва централните баритонови партии от оперите „Бохеми”, „Мадам Бътерфлай” и „Турандот”от Пучини, „Ловци на бисери” и „Кармен” от Бизе, „Палячо” от Леонкавало, „Селска чест” от Маскани, „Фауст” от Гуно, „Любовен еликсир”, „Лучия ди Ламермур”, „Дон Паскуале” от Доницети, „Севилският бръснар” от Росини, „Травиата”, „Дон Карлос”, „Атила", „Риголето” от Верди, „Сватбата на Фигаро”, „Дон Жуан”, „Вълшебната флейта”, „Така правят всички” от Моцарт, „Евгений Онегин” от Чайковски, „Княз Игор” от Бородин.
Венцеслав Анастасов гастролира в Холандия, Швейцария, Белгия, Англия, Франция, Испания, Италия, Гърция. Той работи с едни от най-големите имена в света на операта като Лорин Маазел, под чието диригентство пее Родриго от „Дон Карлос” и Ескамилио в „Кармен”, режисьор на постановката е Карлос Саура. С маестро Зубин Мета участва в „Турандот” и записва DVD, пее в продукцията на Метрополитън „Ифигения в Таврида” и с Пласидо Доминго в „Палау де Лас Артс”, Валенсия. Кариерата на Венцеслав Анастасов минава и през сцени като Гран Театро де Лисео, Барселона, Опера Монте Карло, Фестивала в Солотурн, Залцбург Аудиториум. Едно от последните големи постижения на певеца е участието му в нашумялата постановка на Пламен Карталов „Дон Кихот” на Софийската опера, в която той изпълнява ролята на Санчо, а брат му Орлин Анастасов – на Дон Кихот.
През юли и август 2010 година Венцеслав Анастасов изпълнява партията на Риголето от едноименната опера на Верди, на сцената на Opern Festspiele Römersteinbruch St. Margarethen.

Милена Георгиева, сопран

Родена е в София. Завършва с отличие НМА „Проф. Панчо Владигеров” в класа по оперно пеене на проф. Райна Михайлова. Усъвършенства вокалната си интерпретация c Ирина Щиглич. В периода 1997-2005 учи в Университета за музикални и сценични изкуства, Виена, където се дипломира при Клаудия Виска и Чарлз Спенсър. Участва в майсторски класове на Райна Кабаиванска (Сиена), Филип Лангридж (Екс-ан-Прованс) и Едит Винс (Виена). Дебютира на оперна сцена в ролята на Майлс от „Въртенето на винта” на Бритън.
Нa оперния фестивал в Екс-ан-Прованс (2002), тя се представя в ролята на Титания от „Сън в лятна нощ” (спектакъл с оперни арии от Моцарт върху сюжета на едноименната пиеса на Шекспир). Със същата продукция по-късно гастролира в Мадрид, Париж, Мюнхен. На сцените на „Концертхаус”, „Нова опера Виена”, Театър „Акцент”, Театър „Шьонбрун” във Виена, както и на фестивала „Лорелай Класик” в Германия, певицата изпълнява партиите на Мисис Форд от операта „Фалстаф” на Салиери, Папагена от „Вълшебната флейта” на Моцарт, Емилия от операта „Флавио” на Хендел, Марцелина от операта „Фиделио” на Бетовен, Лисичката от „Хитрата лисичка” на Яначек.
Важно място в репертоара й заемат бароковата и ораториалната музика. В Cité de la musique, Париж, с италианския бароков оркестър Cappella dei Turchini и диригент Антонио Флорио, тя пее ролята на Осмида от операта „Изоставената Дидоне” на Пичини. Изпълнява също и сопрановите партии в „Реквием” от Моцарт, в меси от Шуберт, Дворжак, Брукнер, в „Кармина Бурана” на Орф.
Активно работи с френската пианистка Жоел Буфа, с която изнасят песенни рецитали. Репертоарът им включва композитори от 18-и до 21-и век. Милена Георгиева е носителка на 4-та награда на Международния песенен конкурс за женски гласове във Вупертал, Германия, и на специална награда от 56-ия Международен конкурс As. Li. Co. в Комо, Италия, където е избрана за ролята на Сузана в операта „Сватбата на Фигаро”. Реализирала е записи за БНР със Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Ералдо Салмиери, както и за Баварската телевизия с Берлинския оркестър „Бабелсберг”. Изнасяла е концерти със Софийска филхармония и СО на БНР.

Георги Султанов, тенор

Роден е през 1975 в град Ямбол. През 1999 завършва Пловдивската музикална академия. От 2003 е солист на Бургаската опера.
В богатия репертоар на Георги Султанов присъстват теноровите партии на: Дон Отавио в операта „Дон Жуан”, Тамино във „Вълшебната флейта” и Педрило в „Отвличане от сарая” от Волфганг Амадеус Моцарт, Алфред Жермон в операта „Травиата”, Исмаел в „Набуко” от Верди, Артуро в „Лучия ди Ламермур” от Доницети, Ферандо в „Така правят всички жени” от Моцарт, Евгений Онегин в едноименната опера от Чайковски, Линдоро в „Италианката в Алжир” от Росини; както и ролите в оперетите: Парис в „Хубавата Елена”, Орфей в „Орфей и Евридика” от Жак Офенбах, Камий във „Веселата вдовица” от Франц Лехар, Баринкай в ‘Цигански барон” и Алфред в „Прилепът” от Йохан Щраус-син.
Георги Султанов гастролира на сцените на оперните театри в редица европейски държави.

Петър Бучков, бас

Възпитаник е на ДМА „Проф. Панчо Владигеров” в класа на проф. Павел Герджиков и доц. Свилен Райчев.
Своя дебют в Националната опера и балет, Петър Бучков прави през 2003 с изпълнението на ролята на Лепорело в „Дон Жуан” от Моцарт. Репертоарът му включва още басови партии в оперните произведения „Риголето”, „Травиата”, „Макбет” и „Отело” от Джузепе Верди, „Андре Шение” от Умберто Джордано, „Кармен” от Жорж Бизе, „Хитър Петър” от Веселин Стоянов.
Участва на международни оперни фестивали в Швейцария, Германия, Холандия, Дания, Япония. През 2001 на конкурса „Христо Бръмбаров” е отличен с трета награда, както и със специалната награда за интерпретация на ролята на Банко в „Макбет” от Джузепе Верди. Петър Бучков работи на сцената на оперите в София, Стара Загора и Пловдив.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна