Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Юнаците” – музикална радиоенциклопедия от поредицата “Българските митологични образи и техните музикални превъплъщения”

В народните песни Крали Марко остава като непобедим юнак и защитник на християните от османците, възпят е в народния епос както на българи, така и на сърби и македонци.
Снимка: Архив

Един от най-интересните образи в света на българската митология е този на Юнака. Той пряко свързва по един специален начин човешкия род с господарите на природата. Всъщност юнакът е получовек-полудух, и в тази си роля е посредник между своите – земните и отвъдните – божествени роднини. Затова той се нарича “мешан”, т.е. обединява човешки и невидим произход.
Юнакът може да произлезе от дете, което е кърмено от самодива. Веднъж накърмено от самодива, детето-юнак отказва да суче от майка си, а самодивата се появява всякога, когато трябва да го накърми. Юнаците не се различават от другите по нищо външно, но когато дойде необходимият момент, показват на какво са способни. За да посочи тяхната сила, народната вяра утвърждава, че те имат не едно, а няколко сърца – “девет сърца, а десето люта змия”, метафора за най-здравото, най-силното сърце. Тези сърца се събуждат едно подир друго. Юнашкото тяло също е специално – често то служи за храна на соколите.
Юнакът намира своето либе, съпруга или побратим най-често чрез подвиг – надиграване, надхвърляне, надсвирване или надпяване, но не с кой да е, а със самодиви, змейове или други особени същества, полово противоположни или не на героя-юнак.
Трудно е да направим рязка граница между змейове и юнаци, защото те са близки роднини и често се случва да си помагат взаимно.
Има още един начин човек да се превърне в юнак – ако се побратими със самодива. Момчил юнак, Марко Кралевичи, Секула детенце получават своята сила, защото са сукали от самодива. Крали Марко е надарен със своята сила като благодарност, че пази сянка на самодивско дете.
Семейно-родовите отношения символно изразяват връзката между Юнака и неговите невидими покровители и помощници. В реконструкцията на невидимото семейство откриваме следните роли на духовни същности: покровителят е стопанин (невеста, либе), а помощниците – деца (дъщери и синове), побратими и посестрими.
В древността богатата реколта, водният баланс и раждаемостта са основната сфера на проява на юнаците в ролята им на посредници между света на хората и господарите на природата.

вторник, 7 юни, от 16.30 часа

По публикацията работи: Александър Заралиев
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени