Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С „Дон Жуан” на Моцарт Teatro la scala открива новия си сезон

Директно излъчване от Миланската скала по програма „Христо Ботев” на 7 декември, от 19.00 часа.
Снимка: Архив
Сред многото празници, с които изобилства последният месец на годината, 7 декември е дата, извикваща специален интерес – особено сред меломаните. Всяка година на този ден, отбелязван от италианците като Денят на Сант’Амброджо, покровителят на Милано, световноизвестният оперен театър La Scala тържествено открива своя нов творчески сезон. И макар че новините в Италия напоследък са доминирани главно от финансовата криза и рисковете, които тя крие за страната, нищо не може да откаже страстните почитатели на операта от удоволствието, което им носи любимото изкуство. Началото на всеки нов сезон на Миланската скала е събитие, което фокусира погледите на всички, а билетите и поканите за спектакъла се разграбват месеци преди официалната дата. На тържественото откриване по традиция присъстват най-важните хора на републиката, за цяла Италия това е централното събитие на годината, а за Европейската общност – една от най-значимите културни прояви, следена с интерес не само от възторжените оперни фенове, а и от милиони „неизкушени” зрители и радиослушатели.
La Scala е един от големите символи на Милано, а по устав е фондация, чийто основен член е общината на Милано. Ето защо обикновено премиерата й се превръща в сцена, на която гражданството изразява своята оценка за управлението на града. На входа на операта всяка година има протестиращи по горещите проблеми на деня – няма значение дали това са палтата от естествена кожа, войната в Ирак, затварянето на фабриките на „Фиат” или неуредици в местното управление. Друга традиция на премиерата са групите на най-запалените меломани, които чакат до последния миг за правостоящи билети в най-отдалечените балкони – това се тези почитатели, които познават особено добре оперната музика и следят в детайли репертоара на Миланската Скала. Освен това – случайно или недотам случайно, около откриването на всеки нов сезон в Миланската скала винаги има някаква пикантна щипка „клюка”, която допълнително подклажда обществения интерес. Или ръководството на операта в последния момент решава да смени някой от изпълнителите на главната роля, или съставите заплашват да стачкуват и да провалят спектакъла, защото са недоволни от заплатите си, или пък начело на цялата „тежка машина”, наречена La Scala застава нов диригент, какъвто е случаят тази година. От два месеца насам Даниел Баренбойм, който миналата година трогна всички с изявлението си преди началото на „Валкюра”, официално застана начело на легендарния оперен театър. През 2005 година Баренбойм отказа да замести Рикардо Мути като главен диригент, но след упоритите настоявания на оркестъра, тази година през месец октомври той официално прие поста и според прогнозите ще ръководи трупата поне до 2016 година. Артистичният директор на Ла Скала, французинът Стефан Лиснер обяви, че оркестърът е настоявал именно Баренбойм да поеме музикалното ръководство на оперния театър още по време на скандалната раздяла с Мути, но след отказа му ръководството е било принудено да създаде почетната титла „Маестро на Ла Скала”, за да осигури поне две негови постановки на сезон. „В лицето на Баренбойм днес Ла Скала има един от най-големите музиканти на нашето време и в момент на смут и огромна криза, той е хуманист, който може да ни даде много чрез своите идеи - заяви Лиснер. Освен това той е директор, който се интересува от театъра и е убеден, че една оперна продукция трябва да покрива еднакво високи стандарти както за музиката, така и за театъра”.

Творбата, с която ще бъде открит новият сезон 2011-2012 е „Дон Жуан” на Моцарт. Постановката е на канадския режисьор Робърт Карстън, а в главните роли ще участват: Петер Матей(баритон) - Дон Жуан; Брин Търфел (бас) – Лепорело; Кнванчул Юн (бас) – Командорът; Анна Нетребко (сопрано) – Дона Ана; Джузепе Филианоти (тенор) – Дон Отавио; Барбара Фритоли (сопрано) – Дона Елвира, Стефан Коцан (бас) - Мазето и Анна Прохаска (сопрано) – Церлина. Разбира се, всичко това ще бъде съпровождано от хора и оркестъра на Миланската скала, а диригент ще бъде Даниел Баренбойм.

Съдържание на операта
По публикацията работи: Аделина Александрова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени