Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

90 години от рождението на Рената Тебалди - „Ангелския глас”

Програмата за култура и образование на БНР посвещава поредната си оперна вечер на една легендарна оперна гранд дива с „глас на ангел”. На 1 февруари се навършиха 90 години от рождението на La Sublime (Възвишената) - Рената Тебалди.
„Аз съм смирен служител на творческия гений... името ми е Лоялност...”. Не случайно именно скромната и предана на театъра Адриана Лекуврьор е сред най-успешните роли на Рената Тебалди, която приживе имаше една радост и едно удовлетворение - пеенето.
„Зная, че гласът ми е достигнал сърцата на много хора и е станал причина за прекрасни емоции. Някои от хората, чули пеенето ми, са станали по-религиозни; някои, които са били болни, са почувствали радост... гласът ми им е дал силата, нужна за да издържат на болката. Как бих могла да не съм благодарна за този велик дар?” Така мислеше Рената Тебалди, която много добре знаеше, че е само „инструмент”, скромен служител на нещо велико и възвишено. Онова, което хората наричат „божествен дар”.
Харесвана, обичана, аплодирана, обожавана... или отхвърляна, случвало се е „Ла Тебалди” да бъде дори освирквана заради липсата на страсти в изпълненията й. Дори най-драматичните й героини като Тоска или Виолета винаги са били безметежно женствени и някак олимпийски възвишени. Но божественият й глас е имал буквално магическо въздействие. За всеки, който е слушал Тебалди, триумфите й не са загадка. Те се обясняват преди всичко с уникалните й вокални качества. Рядък по красота и сила лирико-драматичен сопран, който с невероятна изразителност предава всички емоционални багри и преодолява виртуозните препятствия със завидна лекота. Критиката нарича този глас чудо, подчертавайки, че драматичните сопрани рядко могат да достигнат гъвкавостта и чистотата на лиричните. Както отбелязва в книгата „Вокални паралели” прочутият тенор Джакомо Лаури-Волпи: „Пенето на Тебалди успокоява и гали ухото, то е изпълнено с меки оттенъци и светлосенки. Личността й е разтворена в нейния вокал, както захарта се разтваря във водата и я подслажда, без да оставя никакви видими следи...”. Случайно ли е, че ако Мария Калас бе „Божествената”, а Джоан Съдърланд - „Изумителната”, именно Тебалди бе наречена от капризните италиански оперомани „Възвишената”?
„Ла Вали” е още една от коронните партии на Рената Тебалди. Знаменателен е фактът, че първото й излизане на сцена изобщо, организирано от преподавателката й Кармен Мелис, е именно с тази ария от І действие на операта на Каталани. Малко след това, на 23 май 1944 в Ровиго, 22-годишната девойка успешно се представя в първата си цялостна оперна партия - Елена от „Мефистофел” на Бойто. Втората световна война все още е в разгара си. Едва след нейния край Рената Тебалди ще продължи кариерата си. През сезона 1945/46 тя участва в „Бохеми”, „Приятеля Фриц” и „Андре Шение” в театър „Реджо” в Парма; през 1946 пее в „Отело” на Верди заедно с Франческо Мерли в Триест и предизвиква истинска сензация, с която започва бляскавият й творчески път. Песента за върбата и молитвата на Дездемона от финала на операта оставят неизгладими спомени у щастливците, присъствали на спектакъла. Със своята забележителна Дездемона Тебалди дебютира и на сцената на Метрополитън опера - театъра, който ще я оцени действително според заслугите.
Трябва да призная, че дълго размишлявах над тъй наречената „концепция” на тази оперна вечер. Темата „Тебалди” е велика, грандиозна и възвишена - точно каквито са били житейският и творчески път на тази удивителна жена. И след като размислих, реших, че трябва да припомня някое от грандиозните й постижения в звукозаписа. Сценичният репертоар на Тебалди се състои от точно 33 великолепни оперни заглавия – от „Адриана Лекуврьор, „Аида”, „Андре Шение” и „Бохеми”, през „Дон Жуан”, „Евгений Онегин” и „Фалстаф”, „Вилхелм Тел, „Лоенгрин” и „Танхойзер” - до „Силата на съдбата”, „Симон Боканегра” и „Тоска”. Но тя никога не е играла на сцена в „Дон Карлос”! Съществува само великолепен запис, издание на Decca със съставите на Кралската опера „Ковънт Гардън” и Дьорд Шолти на пулта. Няма да скрия - този запис ми е любим най-вече заради Николай Гяуров в ролята на Филип, но другите също са величия - Бергонци, Бъмбри, Фишер-Дискау, Талвела. И въпреки че не е играла Елизабет на сцена, именно този запис на „Дон Карлос” ще припомни неотразимата сила на изкуството на Тебалди. Вероятно ще се повторя, но тази сила се крие в изключителния глас - мек и нежен в лиричните моменти, огнено-страстен в драматичните епизоди, допълнен от забележителна техника и висша музикалност. Как иначе самият Тосканини би го нарекъл „глас на ангел”? Тебалди е била горда притежателка на един от най-прекрасните гласове в историята на операта, чуден инструмент, чието обаяние мощно струи дори от старите грамофонни плочи и ленти. Възхитителен глас, с еластичен, бляскав и искрящ звук, удивително чист, еднакво красив както във фортисимо, така и във вълшебните пианисими на височините. Глас, който се носи леко, свободно и непринудено в плавна кантилена. Глас с превъзходни регистри, с огромно богатство на динамични оттенъци, с великолепна дикция и майсторско използване на тембрите, с невероятно въздействие върху аудиторията. Не на последно място това е гласът на изискан и деликатен артист, който никога не изпитва желанието да „блесне” или непременно да демонстрира някакви горещи оперни страсти. Тебалди винаги е била известна с превъзходния си вкус и чувство за мярка.
Студийният запис на „Дон Карлос” от Верди е осъществен през 1965 година в Лондон от солисти, хора и оркестъра на Кралската опера „Ковънт Гардън” под диригенството на Дьорд Шолти.

В ролите участват:
Филип Втори, крал на Испания - Николай Гяуров
Дон Карлос, негов син - Карло Бергонци
Родриго, маркиз Поза - Дитрих Фишер-Дискау
Великият Инквизитор - Марти Талвела
Елизабет Валоа, кралица на Испания - Рената Тебалди
Принцеса Еболи, придворна дама - Грейс Бъмбри
Тебалдо, паж на кралицата - Джинет Синклер
Граф Лерма, началник на телохранителите - Кенет Мак Доналд
Монах - Тугомир Франц
Вестител - Джон Уокфилд
Глас от небето - Джоан Каалайл

Съдържание на операта

събота, 4 февруари от 20.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени