Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дръзко и емблематично – „Моисей в Египет” от фестивала в Пезаро

Сцена от спектакъла (2011 г.)
Снимка: Фестивал в Пезаро

Както е известно, историята на Моисей и поробените евреи е занимавала творческата фантазия на Росини дълго време. Първата му опера с този сюжет е именно „Моисей в Египет”. Премиерата се е състояла в Неапол в театър „Сан Карло” през 1818 година. Успехът бил впечатляващ, с изключение на „фиаското” на финалната сцена – преминаването на Червено море. Библейското чудо на разделянето на морето и образувалия се сух проход между водните стихии, за който четем в книгата „Изход” от Светото писание, била представена така бутафорно, че публиката избухнала в смях. За да преодолее немощта на тогавашната сценична техника Росини написва по-късно изключителната молитва Dal tuo stellato soglio („От твоя звезден трон”).
През 1827 година се появява нова опера на Росини със заглавието „Моисей и Фараонът”, написана за Парижката опера. Композиторът преработва голяма част от Неаполската версия на операта, вмъква цяло ново действие с балет (според изискванията на френската оперна традиция). С изключение на Моисей и фараонът, всички останали действащи лица са с други имена. Сюжетът също е променен. „Моисей и Фараонът” е доста по-популярната в днешно време и по-поставяна опера в сравнение с „Моисей в Египет”. Изследователите твърдят, че образът на Моисей в неаполския вариант е доста по-скован и статичен. В парижката версия пророкът вече е истински протагонист.

Режисьорът на постановката в Пезаро от миналата година Греам Вик, решава финалната сцена така – докато хорът пее молитвата на евреите, сред публиката навлизат командоси, маскирани и облечени в черно, с фенерчета и оръжие в ръце. Моисей се появява на сцената с огромен военен танк с израелското знаме на борда.
В спектакъла от 11 август 2011 година участват: басът Алекс Еспозито в ролята на Фараона, басът Рикардо Дзанелато – Моисей, сопранното Олга Сендерская – царица Амалтеа, тенорът Дмитри Корчак – Озириде, сопраното Соня Ганаси – Елчиа, тенорът Ижие Ши – Аарон, мецосопраното Киара Амару – Аменофи, тенорът Енеа Скала – Мамбре. Хорът и оркестърът на Театро Комунале ди Болоня дирижира Роберто Абадо.

Съдържание на операта 

събота, 2 юни, от 20.00 часа

По публикацията работи: Елена Хубанова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна