Неделната вечер е посветена на изкуството на един от изтъкнатите диригенти от последните десетилетия – Рикардо Шайи, роден на 20 февруари 1953 година в Милано. Тя ще започне с фрагмент от операта на Росини „Обсадата на Коринт”, изпълнен от оркестър „Джузепе Верди” от Милано под палката на Рикардо Шайи – първия музикален директор на този оркестър, известен още като „Ла Верди”. Шайи създаде този състав през 1999 и го ръководи до 2005 година, а днес е негов диригент-лауреат. През август същата 2005 г. той официално стана главен диригент на Гевандхауз оркестър в Лайпциг и генерален музикален директор на Лайпцигската опера, а през 2008 г. договорът му с Гевандхауз бе продължен до 2015. Животът му е прекрасен и удивителен: музикално семейство, детство и юношество, изпълнени с класика, джаз и дори рок, сериозно обучение, опери, симфонии, концерти, невероятен труд и невероятна посветеност и серия щастливи обстоятелства, подплатени с една фраза (споделена в интервю за британски журналист), която бихме могли да определим като негово Верую: „... Човек трябва да притежава енергията да описва и представя импулсите си. Ако не притежаваш този елемент – този вечен огън – тогава цялото съществуване няма смисъл...”.
Рикардо Шайи – Кавалер на ордена на Големия Кръст, е роден в Милано, в музикално семейство. Учил е композиция при своя баща – Лучано Шайи, бил е студент в консерваториите в Перуджа и Милано, негов преподавател по дирижиране е бил Франко Ферара, а освен всичко като юноша е свирил на барабани в ритъм-енд-блуз група. На крехката 20-годишна възраст става асистент на Клаудио Абадо в Миланската Скала, където дебютира на пулта през 1978 година. От 1982 до 1988 г. е главен диригент на Симфоничния оркестър на Берлинското радио, от 1983 до 1986 г. – главен гост-диригент на Лондонската филхармония, от 1986 до 1993 г. ръководи Театро Комунале в Болоня.
През 1985 дебютира на пулта на един от най-престижните световни оркестри – Концертгебау Амстердам, а от 1988 до 2004 г. е негов главен диригент. В Амстердам Шайи се посвещава на изпълнения от класическата симфонична традиция, най-вече на творчеството на Брукнер и Малер, но също така изключително разширява репертоара на оркестъра с музика от ХХ век и съвременни творби. Така например с Кралския Концертгебау оркестър Шайи реализира цялото творчество на Едгар Варез на двоен диск с времетраене 150 минути, издаден през 1998 година. Сред забележителните проекти на Шайи в Амстердам е и Малеровият фестивал от 1995 г., с който бе чествана 100-годишнината от първия концерт на самия Густав Малер с Концертгебау. В Амстердам Шайи не се отказва и от първата си любов – операта, като една от забележителните му постановки е „Дон Карлос” на Верди.
През 1986 г. на Залцбургския фестивал Шайи за първи път дирижира оркестъра на Гевандхауз – Лайпциг, след като самият Херберт фон Караян го е представил на оркестъра. Следващото му гостуване в Лайпциг е през 2001 г., а през август 2005 той официално е обявен за главен диригент на Гевандхауз. В едно интервю британският журналист Игор Торони-Лалич отбелязва, че след ерата на Шайи с Концертгебау са останали някои бляскави записи, но след това той е отишъл в Лайпциг и много хора не са разбрали „какво прави – за Бога”: „Някой беше казал, че това е все едно Бил Гейтс да отиде от Майкрософт в Аерофлот!”. Шайи обаче е на съвсем друго мнение. За него Гевандхауз не само е най-старият симфоничен оркестър в историята, а и завет на самия Херберт фон Караян.
Караян и Абадо са двете личности, оказали най-сериозно въздействие върху Шайи в първите години на кариерата му, а Караян е бил този, който искал точно тази комбинация – Гевандхауз и Шайи, в Залцбург през 1986 година. В интервюто Шайи споделя, че Караян прекарал цял следобед в разговор с него, убеждавайки го в качествата на този състав, описвайки звука, идентичността, традицията и историята, превърнали се в неотменима част от културата на Германия. За Караян Гевандхауз е бил майката на всички симфонични оркестри и той е изпитвал огромно уважение към лайпцигския състав. Рикардо Шайи изпитва същото уважение, преклонение и възторг към музикантите, с които работи вече осем години. Една от последните му инициативи е международен Малеров фестивал в Лайпциг, който добавя името на Густав Малер към лайпцигския пантеон на Бах, Вагнер и Менделсон. Малер е бил млад диригент в Лайпцигската опера през 1886-1888 г. и е създал в този град първата си симфония. Шайи покани десет различни оркестъра за участие в събитието, завършвайки величествената серия от концерти със забележителни изпълнения на Втората и Осмата малерови симфонии.
Във вечерта, посветена на Рикардо Шайи, ще прозвучат:
Росини – Галоп от „Обсадата на Коринт” и „Големи фанфари” с оркестър „Джузепе Верди” от Милано;
Варез – „Настройване” с Кралския Концертгебау оркестър от Амстердам;
Малер – втора част, Анданте модерато от Симфония № 6 в ла минор с Лайпцигския Гевандхауз оркестър;
Верди – второ действие на „Макбет” с участието на Шърли Верет, Лео Нучи, Самюел Рейми, хора и оркестъра на Театро Комунале – Болоня;
Брукнер – Санктус и Бенедиктус от Голяма Меса № 3 във фа минор с участието на Люба Оргоназова, Натали Стуцман, Ханс Петер Блохвиц, Курт Мол, хора на Холандската радио и Концертгебау Амстердам;
Малер – първа част от Симфония № 8 в Ми бемол мажор с участието на солисти, Пражки филхармоничен хор, смесен хор „Кюн“, хор на момчетата от катедралата „Свети Баво” и Концертгебау Амстердам.
неделя, 24 февруари, от 19.30 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!