Сър Едуард Елгар
Снимка: Архив
На Велика събота, в предстояние на светлото Христово Възкресение, ще чуете две оратории от сър Едуард Елгар: „Апостолите” и „Кралството”. Когато през 1900 г. английският композитор получава покана да напише нова творба за фестивала в Бирмингам, постепенно се въодушевява да направи цикъл от три големи оратории. С първата – „Апостолите”, да осветли призванието на дванадесетте млади мъже, първите ученици и последователи на Иисус Христос, втората – „Кралството”, да посвети на началото на тяхната евангелистка мисия на земята и третата, „Денят на Страшния съд”, най-амбициозната от всички – на края на Времето. Можем да кажем, че величественият оперен цикъл „Пръстенът на нибелунгите” на Вагнер открива в замисъла на Елгар своя религиозен двойник. Но композиторът не успява да осъществи идеята си. Той завършва партитурата на „Апостолите” през 1903 г., на „Кралството” – през 1906; но макар и да продължава да работи върху скиците на „Деня на Страшния съд” до смъртта си през 1934 г., трилогията остава недовършена. За композитора е много трудно да излее върху нотните листа тази колосална музика, която го изпълва с трескаво напрежение. Творческият процес си остава енигма, майсторът говори за състоянието, в което работи над ораториите си, като за непрестанен екстаз и висше блаженство.
Благодарение на записите на Лондонския филхармоничен оркестър и хор под диригентството на сър Ейдриън Болт ще чуете сакралните творби на Елгар.
Солисти в „Апостолите” са: Шийла Армстронг – сопран, Хелън Уатс – контраалт, Робърт Тиър – тенор, и басите: Джон Карол Скейс, Бенджамен Лъксън и Клифърд Грант. А в „Кралството”: Маргарет Прайс – сопран, Ивон Минтън – контраалт, Александър Юонг – тенор, и Шърли-Куърк – бас.
събота, 4 май, от 20.00 часа
По публикацията работи: Янина Богданова
Последвайте ни и в
Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!