Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Предизвикателствата пред малкия и средния бизнес в ЕС

2013-а е на път да се окаже повратна година за малките и средните предприятия в ЕС. Очаква се общата заетост в тях да нарасне с 0,3 на сто спрямо предходната година, сочат данните на Европейската комисия. Това обаче не дава особена надежда в някои страни членки на Съюза, в които 40 на сто от хората нямат работа. Шокиращите данни оповести предприемачът Мади Шарма, съветник в борда по индустрия и предприемачество към вицепрезидента на Европейската комисия и комисар по индустрията и предприемачеството Антонио Таяни.

99 на сто от европейската икономика разчита на малките и средните предприятия, категоричен е Андрю Филдинг, специалист по общия пазар, част от екипа на бившия еврокомисар Анна Диамандополу и на настоящия председател на Еврокомисията Жозе-Мануел Барозу.

Европа се нуждае от този бизнес, за да излезе от икономическата криза, която е най-лошата от Втората световна война, казва пратеникът на Европейския съюз за малките и средни предприятия Даниел Калеха.

Томас Кууни е професор по предприемачество в института по технологии в Дъблин. Професорът е от оптимистично настроените - неговата практика по обучение по предприемачество е била успешна. Учениците му са създали събитие, което са искали да се случи - решили са, че ще работят за благотворителна цел, определили са хора сред тях, които да координират инициативата и по-късно тя е била осъществена.

И тази инициатива беше толкова успешна, че сега 60 хиляди студенти всяка година, които се обучават в тази насока, имат достъп до предприемачески инициативи и активност. Това ги окуражава да вникнат в същността на предприемачеството и да започнат свой бизнес. И при позитивна обстановка и малко окуражаване, можем да им помогнем да развият собствен бизнес, казва професор Кууни.

Според него особено важни за успеха са няколко неща:

На първо място, това е окуражаването, което идва от семейството, партньорите, приятелите, правителствените програми. После е ред на достъпа до образование, а след това идва ред на достъпа до пазара, културата на предприемачеството и уменията за снабдяване. Разбира се, нещата се случват между достъпа до образование и пренасянето на наученото в реалността. Когато нещата се покриват напълно, идва и успехът.

Не толкова оптимистично е настроена Мади Шарма, също предприемач, в момента съветник в борда по индустрия и предприемачество към Антонио Таяни. 

Колко дълго трябва да стоя тук и да споря за истинското предприемачество в ЕС? Не споря за себе си, защото съм вече доста стара, а за тези хора, които идват след мен и за огромния брой безработни в ЕС? Каква загуба на човешки капитал от Общността, коментира Мади Шарма.

Тя не пести критика към европейския модел. И дори е доста остра:

Трябва ни креативност, иновации, а това ще ни даде растеж, ще ни даде и работа. Има само едно решение, което ще ни изведе от кризата - предприемчивостта. Знаем, че броят на предприемачите намалява, същото важи и за тези, които искат да стават предприемачи. Моят аргумент е, че обкръжението и културата на предприемачеството в Европейския съюз са сгрешени.

Като пример тя дава изсипани 50 млрд. лири в един проект, който просто е съкратил пътуване с 5 минути. Мади повтаря това, което знаем и което може би се надява, че ще чуят високопоставените ръководители в Европейската комисия - дипломата за предприемачество няма никакво значение, защото истинските предприемачи имат страст към идеята. А тя е основното нещо, за да се случи и другото. Самата Мади няма никакви дипломи, самотна майка е, споделя, че е от малцинствата и дори е преживяла домашно насилие.

Марти Карера, развила бизнес за трудова заетост, е на мнение, че обкръжението е важно за кариерното израстване:

Да си представим, че сме в пустинята и сме допуснали Европа да се превърне в пустиня. Сега си представете, че предприемачите са семена. Какво се случва с тях, когато се опитвате да ги засеете в пустинята? Може да се случи чудо и да създадете оазис, ако те са много добри и имат много качества. Но в нормалния живот е необходимо друго - да се създаде най-доброто обкръжение, а това означава да намерите най-точната кутия за цветя. И ако това стане, пясъкът в тази кутия може да се окаже особено полезен. От нея ще изникне цвят. Задачата на отговорните лица е да осигурят растеж - те трябва да окуражат новите предприемачи, които развиват идеи.

Питер Вестербака е създателят на популярните „Сърдити птици“, познати с английския им изказ „Енгри бърдс“, както и на 50 свързани с тях игри. Управлява маркетинга на компанията и нейната бизнес стратегия. Питер започва проекта през декември 2009-а с 9 души. Само две години по-късно списание "Тайм" го поставя в класацията на 100-те най-влиятелни хора в света.

В Европа не може да има успех, трябва промяна, казва Питер Вестербака. Но в същото време добавя:

Трябва да се отърсим от това глупаво мислене, че пари се правят само в Силиконовата долина и в Америка. Това може да става и в Европа. Всички в Европа можем да ходим по вода. И това е много лесно - става, когато водата е замръзнала.

По публикацията работи: Ангелина Пискова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени