Ще ни спират топлата вода и парното при повече от две неплатени сметки. Това е записано в новите общи условия, по които „Топлофикация – София” ще работи с клиентите си. Документът беше одобрен от енергийния регулатор и публикуван на страницата му.
Почти половината от домакинствата в столицата имат повече от две забавени плащания за парно и топла вода. Всички те могат да останат не само на студено, но и без топла вода. Ако два месеца поред не сме плащали сметката си, „Топлофикация” ще ни изпрати 15-дневно уведомление, за да ни подкани да платим. Ако не успеем, ще ни спрат парното. А когато покрием задълженията си, ще трябва да платим, за да ни го пуснат отново.
И експерти в енергийното законодателство, и топлоинженери обаче са скептични, че мярката въобще ще може да се приложи. Спирането на тока отнема няколко минути, а за парното ще трябват няколко дни. Кой ще плати и как ще се изчисли източването на цялата инсталация на блока и може ли да става често, заради поредния некоректен платец, също не е ясно.
Процедурата по пускането е също толкова сложна.
И още - без значение, че ни спират парното, пак ще ни се трупат левове от сградната инсталация.
Според енергийни експерти правилата са недомислени и няма да имат ефект.
В правилата пише още, че клиентът е длъжен да пусне служителите на „Топлофикация”, за да му спрат парното. Въпросът е какво ще стане, ако откаже?
Междувременно ако забавим плащания, скоро ще плащаме лихва не върху прогнозните си сметки, а върху изравнителната, която получаваме през лятото. Именно в нея е отчетена реалната консумация през отоплителния сезон. Всичко това, ако избегнем спирането на парното.
Темата коментираме и търсим съвети от потребителска гледна точка с експерта на федерацията на потребителите в България Константин Павлов.