Поредно музикално изкушение за меломаните, при това - директно от столичната зала „България”! След един активен и много успешен концертен сезон, в който имаше удоволствието да партнира на редица изтъкнати музиканти и да изпълнява най-отбрани творби от световната класика, Симфоничният оркестър на БНР и неговият главен диригент - Маестро Емил Табаков - ви канят на своя заключителен концерт, който ще се състои в петък, 13 юни, с начален час 19.00 часа. Фаталната комбинация „три в едно” (петък - 13 - пълнолуние) очевидно не притеснява музикантите, които разчитат както на своя професионализъм, така и на музиката на Моцарт и Рихард Щраус, чиито творби са включили в програмата си. Ще бъдат изпълнени Увертюрата към операта „Театралният директор” и Концерт за цигулка №5 в ла мажор от Волфганг Амадеус Моцарт, както и симфоничната поема „Животът на героя” от Рихард Щраус - композиторът, чиято 150-годишнина отбелязахме на 11 юни.
„Гвоздеят на вечерта” ще бъде очарователната и изключително талантлива Мила Георгиева, която вече 11 сезона е концертмайстор на Радиооркестъра в Щутгард. Броени дни след концерта си в Пловдив, Мила ще зарадва със своето изкуство и софийската публика. Именно тя ще бъде солистката в петия цигулков концерт на Моцарт, в който за първи път ще свири под палката на Маестро Емил Табаков.
„Театралният директор” е написана в най-плодотворния период от живота на Моцарт - по едно и също време със „Сватбата на Фигаро”, чиято премиера се състояла през същата година, заедно с три концерта за пиано и (както се изразява самият композитор) „Още една доза мажорни произведения”. Моцарт създава тази творба по поръчка на императора за един частен официален обяд, на който трябвало да присъстват 80 гости. Цялата опера трае около трийсетина минути. Към увертюрата в партитурата има добавени само четири вокални номера, заобиколени от говорни диалози, които са били много характерни по онова време. Операта е представена за първи път в Обединеното Кралство на 30 май 1857 година в St. James Theatre - Лондон. Американската й премиера е била на 9 ноември 1870 година. В днешно време текстът обикновено се пренаписва от съвременни либретисти, както ще се случи и тази година - 2014 - в продукцията на Операта в Санта Фе, където ще има „Английски диалози” от британския драматург Ранджит Болт и допълнителни моцартови концертни арии, вкарани в партитурата, а действието се развива в Париж през 1920 година.
Петият концерт за цигулка на Моцарт е безспорно сред най-любимите за публиката и изпълнителите произведения, създадени за този инструмент. Смята се, че е бил написан през 1775, но това не е съвсем сигурно. Анализът на почерка на композитора, ремарките или забележките върху партитурите му доказват, че датите върху нотите на цигулковите концерти са били преправяни няколко пъти. Годината, в която е написан Петият концерт например - 1775 - впоследствие е преправена на 1780, а по-късно отново е върната предишната дата - 1775. Тоналността ла мажор обаче, в която е написан този концерт, не е използвана повторно от композитора чак до създаването на Клавирния му концерт №23, номерация по Кьохел 414 през 1786 година. Оригиналната партитура на Петия концерт за цигулка на Моцарт се съхранява в Конгресната библиотека във Вашингтон.
„Животът на героя” е последната, осма поред симфонична поема на Щраус и е нещо като своеобразно обобщение и равносметка на сътвореното от композитора в този жанр. Следващото си едночастно програмно произведения, което се появява едва пет години по-късно, той нарича „симфония” (това е т.нар. „Симфония Доместика”). „Животът на героя” е писана в продължение на две години – 1897-1898 и според отметките върху партитурата е завършена на 27 декември 1898 година в Берлин. Посветена е на холандския диригент Вилем Менгелберг и ръководения от него знаменит оркестър „Концертгербау” - Амстердам. Премиерата на творбата се е състояла на 3 март следващата година във Франкфурт на Майн под диригентството на автора. Успехът съвсем не бил категоричен. Фактът, че поемата траела цели 40 минути, което превишавало всички досегашни симфонични поеми - както на самия Щраус, така и на Лист - и колосалният по своя състав оркестър възбудили недоволството на консервативната част от слушателите, които обвинили Щраус в намерение да си създаде собствен паметник приживе, и те предложили „Животът на героя” да бъде изпълняван в края на програмите, за да могат онези, които желаят, да напуснат залата. В днешно време обаче се случва точно обратното: изпълняването на тази внушителна творба - както по оркестров състав, така и - като идея и съдържание - по-скоро привлича публиката в залата, отколкото - да я принуждава да напусне. Убедени сме, че така ще бъде и в петък, и ви каним да бъдете наши гости! Ако пък по някаква причина не успеете да дойдете в зала „България” - можете да ни слушате по радиото! Концертът ще се излъчва директно по програма „Христо Ботев”, както беше през целия активен творчески сезон на радиосимфониците.
Билети може да закупите на касата на „Кантус Фирмус” в зала „България”, касата на БНР – бул. „Драган Цанков” 4 и онлайн на www.ticketsbg.com