В оперната вечер ще предложим документален запис на моцартовия шедьовър „Сватбата на Фигаро“. Знаменитата творба е била представена на 19 септември миналата година в Grand Théâtre – Женева с участието на млади и много талантливи солисти, между които блести шведката Малин Бистрьом – изящна русокоса красавица с фигура на балерина, определяна от критиката като великолепна актриса с гъвкав и сребрист глас, много напомняща за Кири Те Канава. Хора на Grand Théâtre и оркестъра на Романска Швейцария дирижира унгарецът с австрийски паспорт Щефан Шолтес.
Най-вероятно не е необходимо да припомняме на опероманите историята на „Сватбата на Фигаро“ – първото от трите изключителни постижения на авторския тандем Моцарт – Да Понте. Тази опера несъмнено е едно от най-забележителните творения в историята на световния музикален театър. Популярността й е невероятна, а количеството постановки – неизброимо. И ако втората съвместна творба на Моцарт и Да Понте – „Дон Жуан“, е призната от професионалните музиканти като може би най-великата опера, то „Сватбата на Фигаро“ със сигурност е най-любимата им опера. От момента на създаването си моцартовата „Сватба“ практически не слиза от световните сцени и е задължителна част от репертоара на всяка уважавана оперна трупа в цивилизования свят, неизменно предизвикваща възторга на милиони зрители, които биха могли да останат безучастни към трагедията на Маргарита от „Фауст“, Мими от „Бохеми“ или дори Аида, но никога не успяват да устоят на очарованието на Керубино, Сузана и прекрасната Графиня.
Що се отнася до изпълнението, което ще прозвучи, то спокойно може да бъде причислено към най-добрите постижения на съвременната моцартова интерпретация. Женевският Grand Théâtre откри изминалия сезон 2013-2014 още в началото на септември с възстановка на продукцията на Ги Йостен във Фламандската опера от 1995 година. Премиерата беше на 9 септември и получи доста добри отзиви. Авторитетният критик Антоан Лебойер например, написа, че идеите на режисьора отпреди 18 години все още работят прекрасно на сцената и публиката е била свидетел на „музикален театър в най-чистия му вид“.
„Както често се случва в Женева“ – пише Лебойер, „съставът включваше обещаващи млади певци. Преди две години шведското сопрано Малин Бистрьом пя Елена от „Сицилианска вечерня“ на Верди в Женева, а сега отново е тук с Графинята. Бистрьом притежава великолепни височини, фразира красиво, талантлива актриса е и има външността на филмова звезда. Тя вече е позната в Залцбург и Лондон, а този сезон ще пее Арабела в Ню Йорк. Бележникът й с ангажименти, предполагам, ще се запълни много бързо, тъй че би било разумно от страна на Женева да я задържи в плановете си за следващите сезони...“.
Сърбинът Давид Бижич и родената в далечния сибирски град Новокузнецк Мария Катаева в ролите на Фигаро и Керубино са направили доста добро впечатление на критика Лебойер, макар да ги намира за „малко бледи“ – но това вероятно касае актьорските им превъплъщения. Вокалните са съвсем убедителни. Що се отнася до родената в Украйна Наталия Ковальова в ролята на Сузана, строгият критик отбелязва, че е „технически сигурна, със силно присъствие, а малко по-тъмният й тембър чудесно допълва сребърния глас на Бистрьом“. За младата италианка Елиза Ченни в ролята на Барбарина Лебойер просто е написал: „беше толкова възхитителна, колкото би могла да бъде“. Критикът специално отбелязва безупречната работа на диригента с певците и чистите ансамбли, но смята, че на оркестъра са липсвали присъствие и индивидуалност. Е, десет дена и пет спектакъла по-късно нещата са отишли по местата си и дори най-взискателните меломани няма да бъдат разочаровани от моцартовия стил на диригента Щефан Шолтес.
В ролите ще чуете:
Граф Алмавива – Арис Аргирис
Графиня Алмавива – Малин Бистрьом
Сузана – Наталия Ковальова
Фигаро – Давид Бижич
Керубино – Мария Катаева
Марцелина – Марта Маркес
Доктор Бартоло – Христофорос Стамболис
Дон Базилио – Раул Хименес
Дон Курцио – Фабрис Фарина
Барбарина – Елиза Ченни
Антонио - Пиет Ванзихен
Съдържание на „Сватбата на Фигаро“ от Моцарт