Транспонирането на директивата се оказа доста затруднено в много държави-членки. Комплексни са причините. На първо място, защото в тази директива за пръв път има задължителен елемент, който държавите-членки трябва да го приложат. Става въпрос за тези, които осигуряват енергийни услуги, най-вече доставчиците на електроенергия – те трябва да въведат ежегодно намаляване на консумацията на енергия. Другото е саниране на държавни сгради, на общински сгради. Лошото е, че директивата не посочва точно кой да въведе тези мерки, а остава едно широко поле, в което държавите-членки сами трябва да измислят схемите, по които да се реализират тези задължителни елементи. В ЕС общо взето няма в нито една държава-членка съвпадащи механизми. Те са различни и предполагам, че това е камъкът, който не са могли да преодолеят. Ще трябва да се разчита на инициатива на самите държави-членки.
В България директивата не е транспонирана, макар че има подготвен Закон за енергийната ефективност, който мина и на съответните обсъждания, но не влезе в НС за одобрение. Нашето забавяне е по обективни причини, защото в момента няма действащ парламент и правителство. Смятам, че тази обективност ще бъде оценена от ЕК. /…/ Не мисля, че ще се стигне до наказание по тази процедура. За България съм сравнително спокоен, няма да се стигне до наказание, но за някои от страните-членки има такава вероятност да се стигне до наказание, коментира Уручев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.