Служебното правителство е успяло да намали неизпълнението на приходите по различни мерки, свързани с контрола, допълни Порожанов.
Безспорно е, че в рамките на заложените приходи те са с 1,7 млрд. повече на данъчните приходи и с 2 млрд. повече на консолидирана основа, спрямо отчетеното за 2013-а г. Трябва да се има предвид, че заложената инфлация и ръст на БВП за 2014-а г. по макроикономическата прогноза беше 1,8. За съжаление, този номинален ръст на БВП не се случи и дефлаторът, който се изчислява в рамките на тази година, е отрицателен и ще направи БВП на по-ниски нива от заложения, с около 2,4 млрд. лв., което буквално се отразява както на приходите, така и на параметрите, които се изчисляват по Закона.
Порожанов отчете, че с всички корекции, правени досега, практически министерствата трябва да работят с бюджети, намалени с 22%. Очертаният бюджетен дефицит в размер на повече от 3 милиарда може да бъде компенсиран от фискалния резерв, включително необходимите пари за компенсиране на социално уязвимите групи след очакваното поскъпване на тока.
Фискалният резерв, с който разполага бюджетът, беше в размер на 8,2 млрд. в началото на служебния кабинет. Той основно е формиран от привличането на външен ресурс от 2008-а г., тъй като излишъци от бюджета не е имало 2008-а г. Този ресурс покрива разходите, които са по дефицита на бюджета, който е към момента, без актуализацията, плащанията, които са по обслужванията на дълга, към момента, и януарските плащания, където имаме струпване на големи плащания по външен дълг – близо 1,7 млрд, дефицити, които са в началото на всяка година, формирани в Бюджета и директните плащания на площ.
Министерството на финансите подготвя промени в Закона за гарантиране влоговете, които да съответстват на европейската директива. Целта е проектът да бъде предложен на Народното събрание веднага след сформирането му, след като миналата седмица ЕК започна наказателна процедура срещу България за това, че не е въвела адекватно в законодателството си директивата за изплащането на депозити. Според Закона за Фонда за гарантиране на влоговете в банки, изплащането може да започне след отнемането на лиценз на дадена банка, а Брюксел настояват вложителите незабавно да получат достъп до парите си, уточни той.
Предвидени са няколко варианта за ситуацията в КТБ в зависимост от това дали ще бъде отнет лицензът ѝ, или банката ще бъде оздравена. При отнемане на лиценза Фондът за гарантиране на влоговете трябва да изплати гарантираните депозити, но тъй като в него има по-малко от нужната сума в проекта е записано, че държавните гаранции по заеми се увеличават и Фондът може да пласира емисия облигации, гарантирана от държавата. Друга предвидена възможност е да се отпусне заем от държавата.
До края на октомври се очаква отваряне на плащанията по ОП "Околна среда", допълни той.