И да искам, не мога да направя съкращения. Има подписан колективен трудов договор, който казва, че без съгласието на синдикатите, дори един човек да махна, той ще заведе дело на база на този договор и в най-голяма вероятност съдът ще ни задължи да го върнем на работа. Всяко съкращение минава през преговори със синдикатите. Единствените хора, които ще бъдат освободени, са тези в пенсионна възраст или които не са одобрени след изтичане на изпитателен срок. Това заяви в предаването "Неделя 150" министърът на транспорта Ивайло Московски.
Много конструктивно мина комисията. Победата е в този аспект, че темата се вдигна на достатъчно високо ниво – един от редките случаи, в които комисията гласува 100% консенсус, за да може в крайна сметка в рамките на 1-2-3 или 4 месеца, колкото се сложи като времева рамка в документа от комисията, да бъде взето решение на парламента, да бъде одобрена стратегия и да бъде задължено всяко следващо правителство в един средносрочен времеви период да спазва тази стратегия. Може да се продължи с някакви аспекти по оптимизация – това въобще не значи в случая нито съкращения, нито директно рязане на нещо. Разбира се, компенсаторно от другата страна трябва да има адекватна инвестиционна програма, която да обнови подвижния състав и да има смисъл от големите инвестиции, които се правят през оперативната програма за инфраструктура.
Московски подчерта, че се работи по стратегията и ще е готова към средата на февруари: Изработването на стратегията не е било провокирано от събирането на комисията.
Нямам за самоцел да се харесам на синдикатите, категоричен бе транспортният министър.
Синдикатите са достатъчно виновни за сегашното състояние на железницата и към днешна дата. /…/ Нито ГЕРБ, нито аз съм разписал какъвто и да е лиценз за частен оператор. Най-малко аз имам вина за това, че се отнема пазарен потенциал от "Товарни превози" и той намалява драстично. /…/ Две години работихме с колегите по план за преструктуриране, съдържащ същите тези мерки, които трябваше да предложим, и Дянков ме излъга. Имахме план със Световна банка, около 2 години работихме по него. Накрая стигнахме до финален етап, в който трябваше да го предложим на финансовия министър. Той предвижда финансиране за преструктуриране на текущите задължения, плюс инвестиционна програма, плюс всички оптимизационни мерки, които ние направихме превантивно, и Дянков не разписа договора със Световната банка с аргумента, че навлизал като по-голям дефицит. Тогава държавата беше на около 1,4 дефицит и нямаше никакъв проблем да го разпише, обясни Московски и добави мнението си, че вероятно заради това в момента секторът не вярва, че ангажиментите, които се поемат, ще се случат.
40-те милиона за БДЖ са разписани в бюджета, каза министърът и посочи, че въпросът е бил друг: Вместо да се добавят към субсидията, те бяха завързани като целеви капитал с трансфер, за да се дадат към кредиторите. За да ги дадем към кредиторите, Брюксел трябва да ни разреши нотификация, което към днешна дата го няма.
Запитан за списъка с влакове за спиране, Московски каза: Няма да спираме 10-те от 1-ви февруари и ревизираме тези 38 спрени, където е възможно, ще възстановим. Не виждам причина хората да протестират.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.