Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Учители в страната протестират срещу идеята за преструктуриране на държавните ресурсни центрове

Трети ден ресурсните учители протестират символично срещу идеята държавните ресурсни центрове за подпомагане на интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности да бъдат разформировани и преобразувани в общински центрове за личностно развитие, а всяко училище да си направи собствен ресурсен екип за такива деца. Това предвижда проектът на Закон за училищното образование.

Ако тази система, която се предлага от вносителите на законопроекта, се реализира, то няма да може да бъде обезпечено ресурсното подпомагане на децата със специални потребности в много училища и детски градини, опасява се Калоян Дамянов – председател на Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ) и директор на Столичния ресурсен център.

Той съобщи, че децата със специални потребности у нас са около 15 хиляди, а в системата на образованието работят около 1 400 ресурсни учители.

Според Калоян Дамянов вносителите на законопроекта за училищното образование използват слабата информираност на обществото по темата и насаждат тезата, че едва ли не с промяната ще се осигури ресурсен учител за всяко дете.

В момента грижата е организирана на регионален принцип и дава възможност когато се направи скрининг на цялата област и се установи, че някъде не достигат специалисти, да има възможност да се пренасочват такива. Затова в момента всяко едно дете, независимо дали е в малко или голямо населено място, получава ресурсно подпомагане в училище, не в ресурсния център. Така че, предлаганите промени, според нас, ще създадат дезорганизация и което е по-важното – много деца ще останат без ресурсно подпомагане, каза директорът на Столичния ресурсен център.

Стоян Павлов, който е секретар на Националната асоциация на ресурсните учители и помощник-директор на Областния ресурсен център в Пазарджик, посочи слабите места на предложението за сформиране на екип от ресурсни учители във всяко учебно заведение:

В една малка община, където има две детски градини с по едно дете, едно училище с шест деца и едно начално училище с три деца това означава да има пет или шест екипа, 5-6 психолога, логопеда, рехабилитатора на слуха и говора. Да не говорим, че тълкуването на вносителите на законопроекта за това как малките общини ще си набавят специалисти, е „те ще си ги накупят от по-големите“.

Калоян Дамянов съобщи, че вече тече национална подписка срещу идеята за преструктуриране на ресурсните центрове.

В началото на февруари предстои среща на Националната асоциация на ресурсните учители и Комисията по образование в Народното събрание във връзка със създалата се ситуация. От Асоциацията обаче не са оптимисти за крайния резултат от нея.

Разговорът с Калоян Дамянов и Стоян Павлов, както и репортаж по темата от Русе, можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени