Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Неправителствени организации: Училищата трябва да имат по-голяма автономия

Снимка: Петя Генова

На този етап посоката на новия закон за училищното и предучилищното образование е точна, но е точна единствено в контекста на т.нар. "първо четене", защото на първо четене се приема един закон в неговия дух и посока като цяло и след това между първо и второ четене се правят промените точка по точка, така че посоката е добра от гледна точка на това, че всяко предложение, което се различава от действащия закон, приет 1991-а година, е добре, каза учителят Емил Джасим от Центъра за образователни инициативи в интервю за предаването "Преди всички".

Този Закон е много по-различен от предния проектозакон, който горе-долу почти същото правителство искаше да внесе. Сега действително има някои променени неща. По-важно е какво предстои да се промени. В изработената от някои неправителствени организации позиция има два или три най-сериозни акцента. Това е изричното заявяване, че образованието е приоритет, което да се гарантира с минимален процент от БВП, какъвто е за ЕС, т.е. 5%. С тези пари може да се разшири автономията на училищата, да се търсят различни решения за различните общности. Могат да се търсят различни решения за квалификация на учителите, защото към момента това е един от сериозните и тежки проблеми. Имаме професия, в която средната възраст е изключително висока, която е крайно феминизирана и в която около 75% от упражняващите я в следващите 6 години трябва да се пенсионират, обясни той. 

Джасим обясни, че както е важно яслите да бъдат включени в образователната система, така е и важно учениците да се профилират колкото се може по-късно:

Колкото по-късно се профилират, толкова повече ние имаме гаранцията, че всички ученици в България ще получат една общообразователна подготовка.

Милена Ленева от Движението за образователни алтернативи в България "Направи училище":

Чисто поколенчески образованието ще се промени, ако акцентираме върху това училищата да имат по-голяма автономия и свобода на всички играчи в цялата система.

Според Ленева трябва да има стандарти за минимум:

За останалата част над минимума трябва да има много по-активно включване на родители и на деца в определянето на това кое е важното в конкретното училище, т.е. тази автономия, за която трябва да работим и да поемем отговорност всички.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна