Този Закон е много по-различен от предния проектозакон, който горе-долу почти същото правителство искаше да внесе. Сега действително има някои променени неща. По-важно е какво предстои да се промени. В изработената от някои неправителствени организации позиция има два или три най-сериозни акцента. Това е изричното заявяване, че образованието е приоритет, което да се гарантира с минимален процент от БВП, какъвто е за ЕС, т.е. 5%. С тези пари може да се разшири автономията на училищата, да се търсят различни решения за различните общности. Могат да се търсят различни решения за квалификация на учителите, защото към момента това е един от сериозните и тежки проблеми. Имаме професия, в която средната възраст е изключително висока, която е крайно феминизирана и в която около 75% от упражняващите я в следващите 6 години трябва да се пенсионират, обясни той.
Джасим обясни, че както е важно яслите да бъдат включени в образователната система, така е и важно учениците да се профилират колкото се може по-късно:
Колкото по-късно се профилират, толкова повече ние имаме гаранцията, че всички ученици в България ще получат една общообразователна подготовка.
Милена Ленева от Движението за образователни алтернативи в България "Направи училище":
Чисто поколенчески образованието ще се промени, ако акцентираме върху това училищата да имат по-голяма автономия и свобода на всички играчи в цялата система.
Според Ленева трябва да има стандарти за минимум:
За останалата част над минимума трябва да има много по-активно включване на родители и на деца в определянето на това кое е важното в конкретното училище, т.е. тази автономия, за която трябва да работим и да поемем отговорност всички.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.