В България, в изключително много икономически сектори няма реална конкуренция. По-скоро в много случаи тя е привидна, а в други случаи, където може да има конкуренция, тя бива спирана от държавата. Ще дам пример с доставката на електричество. Ние останахме последната държава в Европейския съюз , където не можеш да избираш доставчика на електроенергия. В Сърбия това може да става от близо година, в Босна и Херцеговина от 1-ви януари, в България все още не може.
Подобни са и примерите с топлинните счетоводители, които според Богомил Николов са повече чиновници, отколкото съревноваващ се бизнес, който е ориентиран към потребителите.
Проблемът идва и оттам, че нашият избор е ограничен от непрестанни законодателни изменения, управленски решения, които не позволяват на потребителя да избира. Ето, например пенсионните фондове. Вие можете да си смятате и калкулирате колкото искате бъдещето, но в даден момент държавата просто сменя правилата и вашият избор вече отсъства, той е без значение, коментира още председателят на Асоциация „Активни потребители“.
Според него много потребителите на банкови услуги все повече ще имат проблеми:
Наскоро направихме проучване на дължината на общите условия за издаване на банкова карта и установихме, че има поне 5 или 6 банки, при които ще ви трябва над един час само за да прочетете условията, камо ли да ги разберете. Това на практика означава, че средният потребител няма как да бъде информиран. Той подписва без да е информиран и когато възникне спорна ситуация, той вече няма да може да защити правата си, защото условията на договора са такива, каквито той вероятно не би подкрепил и подписал. Държавата трябва да създава правила, които да опростяват тази информация.
В неделя, 15-и март отбелязваме Световния ден на потребителите.
Цялото интервю с Богомил Николов можете да чуете в звуковия файл.