Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

След лошите резултати на матурите учители настояват за спешна реформа в образованието

Снимка: БГНЕС

София, Варна и Смолян са градовете, където живеят най-добре представилите се ученици на матурата след 7-ми клас. По български език само 9 ученици са получили пълния брой от 100 точки на двата модула. Отличните оценки са 2 442. По математика отличните са 1240, а тези с максималните точки само 10.
 

Обнадеждена съм от това, че най-сетне ние си признахме истината и оповестихме резултатите такива, каквито са. Според мен това е първата стъпка на реформиране на системата, коментира в предаването „Хоризонт до обед“ Цеца Петрова – учител по български език и литература в 119-то СОУ в София и проверител на матурите.

Според Павлин Петков – председател на Сдружението на директорите на математически гимназии и директор на Математическата гимназия във Варна, всяка година ситуацията е различна, но огромния процент слаби оценки, както и малкия брой отличници си имат своето обяснение:

Един сериозен анализ по естествен начин ще наложи извода, че цялата ни система чака с голямо нетърпение реформирането си.

За спешна реформа настоява и Цеца Петрова:

Има нужда от спешна, от дълбока реформа. Новият закон трябва да влезе незабавно. Трябва да се преструктурира и оптимизира като обем учебното съдържание. Трябва да се създадат нови стандарти, които да не са претенциозни, както сегашните. Трудно можеш да разчетеш какво искат от теб на всички нива. Да се постигне една обща договореност за това какво очакваме от училището, за да няма изненадани.

В момента има несъответствие между учебните програми и хорариумите за изучаване на определени предмети. Освен това следва да се даде свобода на училищата да си правят учебни планове, които максимално да пасват на учениците им. Тази унификация всички да знаят на високи нива всичко, води до това, което виждаме сега, допълни Павлин Петков.

Според Цеца Петрова разликата в резултатите, когато учениците са в 4-ти клас и показват добри познания и 7-ми клас, когато получават ниски оценки, се дължи на подменени статистика:

Някой контролира ли кой и как администрира тези изпити по места. Кой проверява и кой качва резултатите и ги оповестява. Въобще тази политика на ура - отличници ето докъде ни доведе.

Според директорът на Математическата гимназия във Варна въобще няма основа за начина на провеждане на външното оценяване в 4-ти и в 7-ми клас.

Всичко по темата можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна