Искам да уточня, че 8 минути е времето, в което екипът поема повикването и го изпълнява, а не момента, в който пациентът е потърсил спешна медицинска помощ. Освен това, този стандарт за осмата минута се касае само за пациенти, които са в наистина критично, живото-застрашаващо състояние – пациенти, които са в клинична смърт или могат да изпаднат в клинична смърт, шокови пациенти, поясни д-р Десислава Кателиева – председател на Националната асоциация на работещите в Спешна помощ .
Тя каза още, че за да се избегне субективната преценка на пациети, на близки и на операторите на тел.112, трябва да се въведат протоколи – въпроси, на които да се отговаря. Важен е първият въпрос – дали пациентът е буден или не:
Ако пациентът, по данни на свидетелите, е в безсъзнание, той моментално попада в код „червено“. Следващият въпрос – диша ли и ли не…По-нататък не е необходимо да бъдат зададени 23 въпроса. Вече екипът може да бъде стартиран – да бъде избран най-подходящият екип, най-близко разположеният. След това вече да продължи разговорът между оператора и близките, които до пристигане на екипа да дават съвети, какво да се прави като първа помощ. Това е утвърдена практика в цял свят и е крайно време да се въведе и у нас, а не да се губи ценно време.
Каталиева изрази мнение, че е редно Министерството на здравеопазването и Министерството на вътрешните работи да решат кой ще приема спешните медицински повиквания.
Подробности може да чуете от интервюто на Силвия Великова с д-р Десислава Кателиева в звуковия файл.