Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Фолксваген" обявява днес виновните за скандала

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Управителният съвет на "Фолксваген" се очаква днес да посочи виновниците за скандала, превърнал се в най-тежката криза в 78-годишната история на компанията.

"Фолксваген" е манипулирал коли и в Европа. Това заяви вчера министърът на транспорта на Германия Александер Добринд на пресконференция в Берлин. Концернът бе обвинен, че е монтирал софтуер в дизеловите си автомобили, с който може да манипулира резултатите от замерването на вредни емисии. Така е продавал коли, които изхвърлят вредни газове в пъти над допустимото.

Днес се очаква да бъде посочен и новият главен изпълнителен директор на компанията, след като в неделя Мартин Винтеркорн подаде оставка. За негов наследник се спряга ръководителят на "Порше" Матиас Мюлер, който е работил във "Фолксваген".

Смата се, че работниците ще бъдат едни от потърпевшите, тъй като все още не е ясна крайната сума, с която "Фолксваген" ще трябва да покрие щетите. Тя ще е в милиарди. Говори се дори за 40 милиарда, но никой не смее да каже колко, тъй като не е ясно още колко и какви пазари са засегнати – само в Америка или, както се заговори днес, дори и в Германия, каза в предаването "Хоризонт за вас" Капка Тодорова, кореспондент на в. “24 часа“ в Германия.

Според експерта Калоян Желев по отношение на този скандал "взривът" предстои:

Аз съм от поколението хора, за които автомобилната индустрия беше високо разположена в ценностната система. За мен автомобилният сектор беше един от икономическите сектори, в които вярвах най-много. Автомобилът като продукт на съвременното индустриално общество е върхът на една огромна пирамида, която ние рядко осмисляме. По тази причина подобни глобални събития, с толкова широк отзвук, за който според мен все още самите потърпевши не си дават сметка, ще променят картината на автомобилната индустрия.

Желев коментира, че за първи път в историята на автомобилостроенето има проблем с толкова колосални мащаби:

"Фолксваген" в автомобилната индустрия е лидер на унификацията. Те използват твърде много унифицирани части в моделната гама на голяма част от марките си и проблем в един компонент би могъл да доведе до такава голяма странична щета, както в този случай. Един проблем води до 11 милиона последствия и това са само преките щети, а за косвените дори все още не можем да мислим.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени