Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Въпросът вълнува родителите, особено на фона на стряскащите прояви на насилие и нееднозначните оценки на общественото мнение за променящите се роли и характеристики на половете днес. Отговорът не е прост, предупреждават специалистите. Първото, което е от значение, е учителят да е добър, независимо дали е мъж или жена. Самите деца, особено в предучилищна и начална училищна възраст дори предпочитат учителките. Обобщенията са трудни и заради наличието на регионални особености като трудовата заетост, възрастта, етническата принадлежност на населението. Когато пък става въпрос за глобалните измерения, напред излизат допълнителни предпоставки, определящи дела на учителите мъже (любопитно е, че те са мнозинство както в слабо развити страни в Африка, така и в някои силно напреднали западноевропейски държави). Така или иначе, присъствието на мъже в класната стая е полезно не само за учебните постижения, но и за изграждането на личността на момчетата и момичетата. Когато това не е възможно и особено когато и в семейната среда отсъства мъжката фигура, е добре тя да се потърси в други форми на занимания, защото не намирайки в училище или в семейството балансиран мъжки модел на поведение, децата, особено момчетата, се насочват към екстремни образци и прояви. Във всички случаи обаче феминизацията на учителската, както и на ред други професии, не трябва да е повод за подценяване на качествата и възможностите на жените, а тъкмо напротив. Впрочем, от десетилетия в световен мащаб границите между традиционното мъжко и женско се размиват, макар че феноменът и възприемането му в различните общества е доста различен. Повече за мъжките и женските модели не само на индивидуално поведение, но и като форми на организация на обучението чуйте от разговора с психолога Панайот Рандев, председател на фондация „Човек плюс“, гост в рубриката „Всичко за образованието“.