Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мухаммад Шахрур: Поставих Корана под микроскоп

Според изследователя на исляма, свещената книга днес се чете неправилно

Снимка: БГНЕС

Изучавал съм ислямската традиция повече от 25 години. Разбрах, че Коранът се изучава така, сякаш Мухаммед е починал вчера. Аз просто взех книгата от началото до края и я прочетох отново, за да променя изоснови терминологията. И както в миналото лекарите са гледали на човека без микроскоп, а днес го гледаме през микроскоп, аз също поставих Корана под микроскоп. Това каза в специално интервю за "Хоризонт" проф. Мухаммад Шахрур, участник в конференцията „Ценностите, които ни обединяват“, в рамките на която представи публичната си лекция "Религия и ценности":

Началото на ислямското правознание е 8 в. по Хиджра(ислямското летоброене). Ислямът, оформен като изказ по това време така е описан и оформен, че да съответства на една велика държава, която е съществувала по това време. Всъщност тези термини са гражданския закон на тази велика държава, а ние до ден днешен ги разглеждаме като представителни за една религия. Така изпадаме в огромно противоречие и трябва да признаем, че тези стари термини не могат да ни послужат за правилен прочит.

Създателите на ислямското правознание са превърнали ислямската държава от онова време в образец за ислям. И сега в сунитския свят се опитват да възпроизведат тази модел. Тогава шиитите са били в опозиция, и сега са в опозиция. Това го виждаме в отношенията между ИД и „Хизбулла“, която също представлява възпроизвеждане на миналото, обясни Мухаммад Шахрур.

На въпрос как гледа на критиките, че е по-опасен от Салман Рушди, Мухаммад Шахрур отговори: Щеше да е странно, ако не казват това. Запитан имат ли нещо общо с исляма радикалните ислямски групировки като „Ислямска държава“ и тяхната идеология с исляма като първоизточник, Шахрур отговори:

Да. Те се основават както върху основните принципи на ислямското правознание и Корана, така и върху Хадисите. Те вярват, че ислямът ще властва над целия свят и те трябва просто да изпълнят записаното за Корана през 8-ми век. Но тогава то е съответствало на стремленията на една велика държава.

Съвместим ли е ислямът със западната демокрация и може ли една ислямска държава да бъде демократична?

Според Корана, свободата на избор на всеки човек това е Божието слово. Дори изборът да въстанеш срещу Бог се определя от свободната човешка воля. Сама по себе си религията не възпрепятства, тъй като няма власт – тя забранява, разрешава, но не възпрепятства нещо да се случи. Но за разлика от религията, държавата има реалната власт да възпрепятства.

Ислямската държава колкото по-малко се намесва в избора на гражданите, толкова тя е по-ислямска. Държавата няма за своя задача да праща хората в рая или да ги възпира от ада, смята още Мухаммад Шахрур.

Проф. Мухаммад Шахрур е роден в Дамаск, но живее в Обединените арабски емирства. Смятан е за един от водещите съвременни ислямски мислители.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна