Създателите на ислямското правознание са превърнали ислямската държава от онова време в образец за ислям. И сега в сунитския свят се опитват да възпроизведат тази модел. Тогава шиитите са били в опозиция, и сега са в опозиция. Това го виждаме в отношенията между ИД и „Хизбулла“, която също представлява възпроизвеждане на миналото, обясни Мухаммад Шахрур.
На въпрос как гледа на критиките, че е по-опасен от Салман Рушди, Мухаммад Шахрур отговори: Щеше да е странно, ако не казват това. Запитан имат ли нещо общо с исляма радикалните ислямски групировки като „Ислямска държава“ и тяхната идеология с исляма като първоизточник, Шахрур отговори:
Да. Те се основават както върху основните принципи на ислямското правознание и Корана, така и върху Хадисите. Те вярват, че ислямът ще властва над целия свят и те трябва просто да изпълнят записаното за Корана през 8-ми век. Но тогава то е съответствало на стремленията на една велика държава.
Съвместим ли е ислямът със западната демокрация и може ли една ислямска държава да бъде демократична?
Според Корана, свободата на избор на всеки човек това е Божието слово. Дори изборът да въстанеш срещу Бог се определя от свободната човешка воля. Сама по себе си религията не възпрепятства, тъй като няма власт – тя забранява, разрешава, но не възпрепятства нещо да се случи. Но за разлика от религията, държавата има реалната власт да възпрепятства.
Ислямската държава колкото по-малко се намесва в избора на гражданите, толкова тя е по-ислямска. Държавата няма за своя задача да праща хората в рая или да ги възпира от ада, смята още Мухаммад Шахрур.
Проф. Мухаммад Шахрур е роден в Дамаск, но живее в Обединените арабски емирства. Смятан е за един от водещите съвременни ислямски мислители.