Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

240 години от създаването на Болшой театър

Лидия Глебова
Снимка: Николай Кръстев

Болшой театър започва като частен театър на губернаторския прокурор княз Петър Урусов. На 28 март 1776 г. императрица Екатерина Втора подписва документа под названието "привилегия“, с който се дават права за съдържанието на спектаклите, маскарадите, баловете и други увеселения за десет години. Тази дата се приема и за рождена на московския Болшой театър.

През първият етап от създаването си оперната и драматичната трупа са били всъщност едно цяло, като съставът и е бил разнообразен, включващ крепостни артисти и стигащ  до поканени за гастроли актьори от чужбина. Основна роля в създаването на оперно-драматичната трупа към Болшой театър изиграва в началото Московския университет и създадената към него гимназия, където се получавало много добро за времето си музикално образование. Паралелно с оперно-драматичната трупа се създава и театралната, която започва да развива своята дейност. Репертоарът е бил съставен предимно както и може да се очаква от италиански и руски комични опери и първите появили се тогава балетни представления и балетисти.

Първото здание, където се е намирал театърът, е било на десния бряг на река Неглинка и се е намирал на улица "Петровка", откъдето получава името си Петровский театър, като впоследствие той ще бъде наричан Петровский театър. Зданието е било построено за рекордния тогава срок от половин година. Откриването е на 30 декември 1780 година. По този начин той се превръща в първия обществен театър от такъв характер в Москва, а близо 30 години по-късно той получава и статута на императорски театър и е въведен в единната система на императорските театри в царска Русия в началото на 19 век.

Директорът на музея на Болшой театър Лидия Глебова разказа пред програма “Хоризонт” на БНР дали днес е лесно да бъде събирана на едно място историята на най-интересния театър в Русия: 

Много трудно е това. Практически е невъзможно да бъде събрана на едно място, защото практически не знаеш къде да отидеш и от къде да започнеш да го правиш това.  Всяка находка и откритие свързана с историята на театъра води след себе си следваща и така до всички останали документи и свидетелства, които разказват за пътя на културната институция. Така че историите могат да бъда различни, защото всичко е било свързано с ровенето в архивите не само на Санкт Петербург, където е била столицата в онзи момент на Царска Русия, после и в други градове, където пък са били запазени съвсем първите документи, датиращи откриването от края на 18 век на театъра в Москва.

Глебова допълва още:

През годините и столетията той е имал различно място. През 18 и 19 век, трябва да отбележа, че той далеч не е най-важният театър. По документите, с които разполагаме, можем да видим, че той е имал 3-4 пъти по-малко финансиране на императорския петербургски театър. В средата на 19 век в театъра идва да работи италианска трупа пет дни, а колко според вас работи руската трупа например? Колкото позволят, дори и през почивните дни. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна