Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Идеята за сливане в Агенция за икономически растеж не е нова

Б. Стефанов: Не бива механично да се сливат Агенцията за инвестициите и тази за малките и средните предприятия

Те имат различен предмет на дейност

Снимка: БГНЕС

Сливането на Агенцията за инвестициите и тази за малките и средните предприятия не е нова тема. В няколко европейски държави обслужването на потенциални инвеститори и на  двустранна търговия се извършва от едно място, така че няма да постави някакъв прецедент.

За предаването "12+3" по "Хоризонт" Борислав Стефанов, бивш директор на Агенцията за инвестициите, по повод предложението Агенцията и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия да бъдат обединени в Агенция за икономически растеж.

Плюсовете са, че и Агенцията за малки и средни предприятия, и Агенцията за инвестиции правят някои сходни дейности, примерно – организират мероприятия в чужбина и работят с фирми навън. От тази гледна точка, може би, ще се оптимизира малко координацията между всички тези неща, които се случват.

Минусът, който аз виждам, е, че двете агенции все пак имат доста различен предмет на дейност. Агенцията за инвестиции, по принцип, работи с големи компании, които се интересуват от влизане в България. Малките и средни предприятия в същността си са точно обратното. Едната агенция работи с корпорации, другата работи с малки фирми.

Според Стефанов сливането на двете агенции не бива да е само механично. Хората в тях са се опитвали да се справят с функциите си, но невинаги са имали достатъчно ресурс, допълни той

И двете агенции, като цяло, нямат кой знае какви правомощия и ресурси. Агенцията за инвестиции има бюджет, който е примерно една хилядна от този на Министерството на вътрешните работи. Колкото и да се говори за това, че привличането на инвестиции е приоритет, това какви са бюджетите на различните институции, какви хора имат и какви правомощия имат доста ясно, показва какви са приоритетите на правителството.

Според Стефанов най-големият проблем в привличането на чуждестранни инвеститори е, че не знаем какви точно искаме да привлечем, а се изисква и голяма предварителна подготовка:

Фирмите, които са потенциални инвеститори, те нямат време да ходят по събития. Тях трябва човек да ги намери, след това трябва да намери с кой да говори. Не е много трудно да се намери един регистър на, примерно, производителите на автомобилни части в Германия, но от там нататък, след като имаме един списък с 10 000 фирми, това не значи, че можем да пуснем на всички един стандартен мейл или писмо. 

Интервюто на Снежана Иванова с Борислав Стефанов можете да чуете от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна