Олимпиадата е имала отборен и индивидуален етап – в писмен и устен кръг.
Сред интересните етапи проф. Тишева открои устното отборно състезание. На студентите е бил раздаден текст от брошура за набиране на доброволци, която е трябвало да коментират и оценят като езикови страни на текста, целева аудитория, дали е административен и повлиян от англоезичните модели текст, с колко чуждици борави, разказа проф. Тишева.
В рамките на олимпиадата студентите са изготвяли и „портрет на българина с висока езикова култура“. Сред характерните за подобен портрет черти участниците са подредили реч без много чуждици, уместно използване на диалекта като битов код и адекватна употреба на езиковите средства според ситуацията.
За отсяване на най-добрите в Олимпиадата по езикова култура е имало и блицигра с въпроси от публиката.
Да работиш с млади хора е награда. Така определя мисията и призванието си на учител и будител ректорът на Бургаския свободен университет проф. Галя Христозова, преподавател по езикова култура и методика на обучението по български език. Тя е и автор на множество учебници. По думите й, младите хора днес имат друг духовен свят с чиста енергия и много надежди.
Да събудиш интереса към книгите и езика за проф. Галя Христозова е вдъхновяваща роля:
На всеки студент, независимо каква специалност завършва, му е ясно, че високата грамотност, високата комуникативна култура, правописни умения и правоговорните компетентности са само плюс към визитната му картичка на специалист.
Четенето е най-същественият проблем, който стои пред всички нас. То е отговорност на училището, на университета, на семейството, смята проф. Христозова:
Грамотността се изгражда бавно. Човек е онова, което е прочел. Затова четенето е първият и най-важен фактор, който поставям в изискванията си към студентите. Когато четеш, ти си с няколко нива пред останалите, които не четат.
Българският език трябва да бъде в центъра на нашето внимание, на нашата любов, на нашата преданост, на нашето старание. Българският език е труден, но в крайна сметка е роден, наш. Ако не го усвояваме добре, има лоши перспективи за езика ни.
Двете интервюта чуйте в звуковите файлове.