Международният ден без покупки датира от 1992 година, когато за първи път е отбелязан във Ванкувър по идея на канадския художник Тед Дейв. Целта е потребителите не просто да спестят средства в този ден, но да преосмислят своите навици и да не разхищават през цялата година. Инициативата спечели привърженици по целия свят и се отбелязва в държави като Великобритания, Израел, Германия, Норвегия. У нас идеята за еднодневен бойкот на шопинга все още не е популярна.
Дали е възможно да си позволим ден като черния петък, а на другия ден да не пазаруваме? В интервю за "Хоризонт" психологът Маргарита Бакрачева обясни, че агресивната реклама, характерна за големите намаления, привлича хората и действа емоционално върху решението дали да се пазарува, въпреки че се стига до презапасяване:
В такъв ден като днешния, когато е официално е обявено, че е позволено, човек има още по-силен стимул, отколкото, ако просто минава и види, че има отстъпки. Тоест днес имаме едно официално разрешение да се отдадем на желанието си, да прекрачим границите, без да се чувстваме некомфортно. Утрешният ден пък е обратната страна на медала, дава възможност човек да си спести угризенията за това, което е направил в днешния ден.
Днес предстоят проверки на Комисията за защита на потребителите. От Комисията напомнят, че покупките, които сме направили в днешния черен петък, могат да бъдат върнати в двуседмичен срок. Маргарита Бакрачева коментира възможността така:
Това е много интересна мярка, която е официализирана, защото, когато човек пазарува по-импулсивно, той изпитва положителната емоция веднага след купуване, но в етапа на равносметка някои изследвания показват, че получава висока доза стрес – когато осъзнае, че не са му необходими нещата. Така че още една индулгенция имаме.
Още за черния петък – в звуковия файл.