Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българският потребител все още недостатъчно активен в сравнение с европейския

Снимка: ЕПА/БГНЕС

През 2016 година Комисията за защита на потребителите е била сезирана с над 21 хиляди жалби и сигнали в различни сектори. От всички разгледани от Комисията жалби, по които тя е била компетентна, около 60 на сто са били разрешени благоприятно за потребителите. Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в интервю за предаването "Нещо повече".
Най-голям е делът на жалбите, засягащи сферата на телекомуникациите.

Според Маргаритов, въпреки увеличеният брой на жалбите през последните години,  хората могат да бъдат още по-активни:

В България сме свикнали в много случаи дори когато виждаме, че спрямо нас самите или спрямо наши близки се упражняват превратно права и се адресират нелоялни практики да подминем този факт с мълчание. Смея да си мисля, че средностатистически се доближаваме все повече до европейския потребител. 

Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители“ коментира, че трябва да се научим на по-критично отношение.

В България потребителите завеждат десетки дела, а ако вземем една държава, близка по население да нашата, там завеждат хиляди дела на година. Не знам защо с такова ниско самочувствие се отнасяме към правата си.

Най-честите оплаквания и сигнали почти не се променят от години, в областта на обществените услуги неизменни първенци са парното, токът и водата, отчита още Николов:

Буквално едни и същи проблеми, едни и същи оплаквания, едно и също недоверие, което се наслоява и наслоява и никакъв опит за реакция от страна на обществото, на властта. Сякаш тези обществени услуги са посипани с цветя и рози. 

Следват телекомуникационните и финансовите услуги, въпреки, че в тези сектори пазарите са по-конкурентни:

В тези сектори ние носим по-голяма отговорност и вина като потребители, защото се предоверяваме, не си четем условията, не си изискваме правата, доста сме лековерни. Аз не очаквам тези компании да се грижат постоянно за потребителите. Те винаги ще търсят как да бръкнат в нашия джоб.

Още по темата слушайте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна