Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

По-добра ли е фиксираната субсидия за театрите

Служебното министерство на културата предлага промяна на сегадействащия механизъм на финансиране

Връщане на фиксирана субсидия за театрите и музикалните институти предлага служебният министър на културата Рашко Младенов. Подобен модел на финансиране съществуваше преди реформата, извършена от предишния екип на МК с министър Вежди Рашидов, когато субсидията бе обвързана с продажбата на билети. Наложителна ли е промяната заради оцеляването на някои извънстолични сцени?

Става дума за промяна на съществуващата методика, отбеляза в интервю за "Хоризонт" Рашко Младенов. Той смята, че всички културни институти от сферата на сценичните изкуства след анализ на базата на последните три години, биха могли да получават твърда сума годишно. Тя би гарантирала спокойствие на института, че може да работи, а получаваните приходи да остават в самия културен институт:

Тоест билетчето отпада. Субсидията от билетчето отпада. Допускаме, че това е един по-верен път, едно по-добро решение, което от тук нататък да се изчисти. Това е идея, която ръководителите на сценичните културни институти приеха и се обсъжда. Идеята може да изкристализира в нещо, което да носи по-добро бъдеще на тези институти.

Могат да се разработят и стимули за качество, например при превишаване на определен брой зрители или поставяне на нова българска пиеса, предлага Младенов:

Да има ежегодни сесии, на които да се кандидатства с проекти, за да може най-после това изкуство да се занимава със себе си, а не с целта да вкараш зрител в салона на цената на всичко.

Досега всички промени се правят за добро, но последиците се оказват доста проблематични и сложни, коментира Мирослав Пашов, директор на Театър "Българска армия", който е привърженик на сегашната система:

Аз лично харесвам сегадействащата система, защото в нея има някаква цел и някаква справедливост от гледна точка на това, че разпределението на субсидията става въз основа на продадения билет. Онова, което ти произвеждаш, не е самоцел. Ти го произвеждаш, за да бъде видяно. Да, изкуството не е само търговия, но в това трябва да има някакви цели, някаква посока. Парите идват впоследствие. 

Според Пашов трябва да се извърши сериозен анализ след шест години работа по сегашната система, защото съвременният свят по думите му върви по точни параметри.

Би трябвало малко по-диференциарно да се разгледат отделните области и условията, в които работят театрите в тях, обясни Румен Бечев, директор на Родопския театър в Смолян:

Не може приложението на методиката да бъде еднозначно във всички региони. Театрите наистина са поставени по една и съща методика в неравностойно положение.

По-отдалечените, т.нар. "погранични театри" разчитат много на съвместни гостувания и многобройни пътувания, които от своя страна също са голям разход, посочи Бечев:

Много е трудно, защото при нас всичко идва вследствие на много пътувания. Ние не можем като големите театри да разчитаме само на нашата си сцена.

Трите позиции чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени