Могат да се разработят и стимули за качество, например при превишаване на определен брой зрители или поставяне на нова българска пиеса, предлага Младенов:
Да има ежегодни сесии, на които да се кандидатства с проекти, за да може най-после това изкуство да се занимава със себе си, а не с целта да вкараш зрител в салона на цената на всичко.
Досега всички промени се правят за добро, но последиците се оказват доста проблематични и сложни, коментира Мирослав Пашов, директор на Театър "Българска армия", който е привърженик на сегашната система:
Аз лично харесвам сегадействащата система, защото в нея има някаква цел и някаква справедливост от гледна точка на това, че разпределението на субсидията става въз основа на продадения билет. Онова, което ти произвеждаш, не е самоцел. Ти го произвеждаш, за да бъде видяно. Да, изкуството не е само търговия, но в това трябва да има някакви цели, някаква посока. Парите идват впоследствие.
Според Пашов трябва да се извърши сериозен анализ след шест години работа по сегашната система, защото съвременният свят по думите му върви по точни параметри.
Би трябвало малко по-диференциарно да се разгледат отделните области и условията, в които работят театрите в тях, обясни Румен Бечев, директор на Родопския театър в Смолян:
Не може приложението на методиката да бъде еднозначно във всички региони. Театрите наистина са поставени по една и съща методика в неравностойно положение.
По-отдалечените, т.нар. "погранични театри" разчитат много на съвместни гостувания и многобройни пътувания, които от своя страна също са голям разход, посочи Бечев:
Много е трудно, защото при нас всичко идва вследствие на много пътувания. Ние не можем като големите театри да разчитаме само на нашата си сцена.
Трите позиции чуйте в звуковия файл.