Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Каква ще бъде съдбата на старото трамвайно депо на столичната улица "Клокотница"

| обновено на 10.04.17 в 14:52
Снимка: Божидар Янев, БНР
Каква ще бъде съдбата на старото трамвайно депо на столичната улица "Клокотница" – дали ще се превърне в музей, в център за съвременно изкуство или в нещо друго. По този въпрос дискутираха в "Хоризонт до обед" четирима представители на страните, които имат отношение към него.

Делчо Делчев от сдружение "Трансформатори" заяви, че ако някъде в София трябва да има музей на градския транспорт, то това е на това място. Това е едно безспорно становище, което надали някой би могъл да обори, отбеляза Делчев и подчерта:

Второто, което искам да кажа, е, че не е необходимо да конфронтираме двете теми: финансиране на едно начинание и това има ли нужда общността, обществеността от него. Значи, ако софиянци и Столична община смятат, че трябва да има Музей за история на трамваите, това не може да бъде противопоставяно на това как ще го финансираме или не. 

Как Музеят за история на София си изкарва заплатния фонд? Абсолютно не си го изкарва. Това са бюджетни пари, които ние като данъкоплатци отделяме, за да може музейното дело да се развива. То има не само туристически смисъл, но и научен, за да може всичките тези експонати да се реставрират, да се опазват и да бъдат презентирани пред обществеността по най-професионалния начин.

Малина Едрева, която е председател на комисията по култура към Столичния общински съвет, отбеляза, че идеята за изграждане на музей не е финансово обезпечена, сградата е в лошо състояние и е опасна, но обясни какъв е планът на Общината, за да има Музей на градския транспорт в София:

Три важни неща искам да подчертая, за да няма никакво съмнение и никакви спекулации. Първото е по отношение на собствеността. Ние запазваме собствеността и няма абсолютно никакъв риск това да се продава, да се трансформира собственост, да се случват някакви неясни неща, които в последните дни бяха коментирани от други медии, че едва ли не бизнес търговски център там ще се развива. 
Второто нещо, което не е по значимост степенувано, това е запазване на архитектурната и историческата ценност. За това са необходими много средства. Възстановяването и реставрирането на това пространство изисква над 10 милиона лева. Това беше ясно още 2014 година, когато София подготвяше и изработи своята платформа за Европейска столица на културата и искам да кажа, че ние си изпълняваме ангажиментите, които сме поели, защото специално Трамвайното депо фигурира в тази платформа, с която ние защитавахме кандидатурата пред международното жури, и това е процес, който изисква и сериозно финансиране. 

Ето защо поради липсата на тези средства в електротранспорта, чиято собственост е трамвайното депо, ние търсим решения, които са свързани с отдаването под наем, подчертавам: отдаване под наем и запазване на собствеността, но в същото време третото нещо, което искам да кажа, това е изцяло дейност за култура, в която дейност се включва и начално, пилотното експониране и въвеждане на Музея за градския транспорт.

Гергин Борисов, представител на организацията "Спаси София", която постави на обсъждане в публичното пространство темата за музея, каза, че докладът за съдбата на депото е бил скрит и Столичната община е дискутирала темата без участието на гражданския сектор:  

Основният ни въпрос е откъде Общинският съвет черпи такава наглост, за да процедира в такава потайност толкова важни въпроси за бъдещето не само на един паметник на културата, ами и на евентуални такива важни проекти, какъвто е идеята за Музей на градския транспорт. Отговор не получихме.


Малина Едрева отхвърли обвинението, че докладът не е бил публичен:

Столичният общински съвет спазва правилника и според правилника два дни предварително се обявява заседанието на СОС. Всички теми, които интересуват гражданите и заинтересованите организации, могат да бъдат видяни и могат да бъдат потърсени, така че по отношение на това, че има някакво спекулиране с теми, аз не приемам подобно обвинение.

Борисов нарече обяснението на Малина Едрева манипулация на общественото мнение и добави:

В доклада никъде не пише Музей на градския транспорт, пише – експозиция на тема "Градски транспорт" .

Инж. Цанко Симеонов от сдружение "Градски транспорт и инфраструктура", който също се включи в дискусията, коментира:

Решението на докладовносителите за частично предлагане на част от площта на депото за културен център, така да го наречем, е поредното обезличаване на града, градската среда и нейните забележителности и сега ще ви обясня защо – създават се конфликтни места, които са възприемани нееднозначно, и те разделят, а не събират хората.

Цялата дискусия може да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна