Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Александър Ангелов: Образованието изостава от тенденциите на бъдещето

Трябва да се подкрепят учителите, които излизат извън свръхстатичната учебна рамка

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Всеки ден виждаме доста тенденции – не само технологични, но и поведенчески, и вече е ясно, че въвеждането им в образованието закъснява. Учебната програма е свръхстатична и ако има проблясък на иновативност, той се случва в извънкласните дейности. Това каза в предаването "Преди всички" Александър Ангелов, управител на Център за творческо обучение и лектор на конференцията "Образование за професиите на бъдещето". В рамките на форума чуждестранни и български образователни експерти, учители, директори и представители на бизнеса ще дискутират как днешното училище да подготви младите хора за утрешния ден.

Доста бързо трябва да се окопитим относно това, което се казва и показва на децата в училище, подчерта Ангелов и посочи нуждата от окрупняване на учебните планове, по-голяма гъвкавост в преподаването и повече междупредметни връзки:

Трябва да разчупим статичната рамка, измерваща количество знания. Трябва да има подкрепа в това, когато учителят излезе извън рамката – той да бъде поощряван, а не порицаван. Най-прогресивните образователни системи, които най-бързо се адаптират към действителността и гледат към бъдещето, са успели да изкоренят страха от грешката и промяната, да вземат най-доброто от различните предмети и да го преплетат в една и съща тема, в направления или в глобална тема като "Космос" и "Околна среда". Ако съумеем да направим това, то тогава ще бележим доста по-добри резултати. Да препускаш през учебното съдържание, за да гарантираш минимум знания, не е гаранция за успех.

Александър Ангелов даде пример с преподавателката по информационни технологии от Панагюрище Снежина Машева, която вече пета година ръководи и клуб по роботика. По този начин една нова дисциплина, която включва етика, поведение, чужд език, майчин език, математика, информационни технологии, развива умения на 21-ви век като критическо мислене и умения за общуване, отбеляза той.

Според Ангелов, у нас има достатъчно добри практики, които могат да се заимстват между учителите и училищата, и трябва да се поощрява този обмен на практически опит.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени