Интервю на Диана Дончева с Димитър Маргаритов и репортаж на Дора Атанасова
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В дните, в които очакваме Великден, председателят на Комисията за защита на потребителитеДимитър Маргаритов напомни в ефира на "Хоризонт", че заблуждаващите реклами и нелоялните търговски практики продължават да се използват. Той подчерта, че много често обект на такъв нелоялен маркетингов подход са децата и родителите, а определени стоки се етикетират и рекламират като "детски":
Една група производители, най-вече на хранителни продукти, поставят върху етикетите различен тип послания, които внушават на потребителите, че тези продукти са ориентирани към децата, като тук става въпрос за наименования на приказни герои, за умалителни имена на самите производители или пък за конкретно посочване – "продукт за деца", "детска мечта" и т.н.
Нашата проверка обаче показа, че тези продукти по нищо не се отличават от нормалните хранителни продукти на същите тези производители, на които няма такъв надпис. Това от наша гледна точка е една заблуда, защото всички знаем, че особено когато става въпрос за децата, родителите са много чувствителни и винаги са склонни да закупят това, което според тях би било по-качествено, би било по-полезно и т.н., а в случая няма никаква разлика между едното и другото – просто един опит да бъдат примамени хората и по този начин някои продукти да получават едно добро лансиране на пазара.
Маргаритов допълни, че става въпрос за стоки от първа необходимост:
Става дума за продукти на големи производители, които се разпространяват в големи хранителни вериги – като колбаси, лютеница, майонеза, при които родителите наистина биха могли да се подведат, че, купувайки един такъв продукт, на чийто етикет пише "за деца" или е с умалителното име, всъщност ще дадат на своите деца нещо, което ще бъде различно от това, което самите те консумират. Това всъщност не е така.
Нито на национално, нито на европейско ниво има законов акт, който да въвежда различни стандарти и продуктите да бъдат съобразени с тези стандарти, за да могат да бъдат съответно и диференцирани по такъв начин, обясни Димитър Маргаритов. Той отбеляза, че в тези случаи не става въпрос за опасност за здравето на потребителите, а за стоки, които се предлагат с некоректни маркетингови практики. КЗП е издала разпореждания етикетите на тези стоки да бъдат променени.
Маргаритов отбеляза, че няма конкретен стандарт по отношение на козунаците. Той препоръча като потребители да следим за това производителят да е достатъчно надежден, да присъства реално на пазара и да купуваме от регламентирани търговски обекти продукти с обозначен срок на годност.
Цялото интервю с председателя на Комисията за защита на потребителите и репортажа на Дора Атанасова за проверките и препоръките на БАБХ слушайте от звуковия файл.