Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Обществена дискусия в Министерството на културата за подмяната на паветата на столичния бул. "Дондуков"

Снимка: Уикипедия


В Министерството на културата ще се проведе обществена дискусия относно подмяната на паветата на столичния бул. "Дондуков" поради засиления обществен интерес. За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" арх. Ивайло Петков, "Група Град", коментира, че реакцията на ведомството е закъсняла, както е и визията за развитието на град София. Наличието на такава визия би спестило лутанията относно ремонтите на всяка улица и недоразуменията от отношението "на парче", коментира той.

За такъв тип проекти, особено когато няма обща и генерална визия за града, е необходим задълбочен експертен диалог – да се отговори на множество въпроси: Дали това е текущ ремонт, дали е ремонт с хоризонт 20 години, дали е прилагане на концепция за комуникационно и транспортно решение? За да бъде отговорено на тези въпроси, има предшестващи въпроси – какво е състоянието на подземната инфраструктура, къде в пространството е разположена тази инфраструктура… Има множество въпроси, на които, поне до нас като експерти, не е стигала някаква експертиза.

Специалистите ще поставят въпросите си на днешната дискусия, за да придобие обществото ясна представа какво и защо се прави, коментира той.

И двете предложени настилки имат своите предимства и недостатъци. По-скоро е важен ясният отговор на въпроса: "Каква е целта на ремонта? Какъв ще бъде булевард "Дондуков" в краткосрочен и дългосрочен план".

Арх. Петков обясни, че асфалтът е по-добра настилка от гледна точка на шума, но паветата носят носталгия за духа на стара София. Комбинация от двете настилки, според Петков, е "прекалено голям компромис" за толкова голям булевард.

За предаването „Хоризонт до обед“ проф. Вили Лилков – общински съветник няколко мандата и заместник- председател на СОС коментира искането на граждани паветата в цяла София да бъдат обявени за обект на движимото и недвижимо културно наследство, за да бъдат запазени по всички сегашни улицитака:.

Министерство на културата трябва да се намеси в този разговор, когато той започне и се проведе пълноценно в столична община. Министерство няма пряко отношение към този въпрос. Много йезуитски се прехвърля темата в момента в Министерството…

Ако говорим само от  гледна точка на паветата като пътна инфраструктура, той ще завърши с популяризиране на мненията на шофьорите, на тези, които живеят на местата, а този разговор трябва да се води затова, дали градските настилки са част от градския дизайн. Тогава стигаме до темата за градския дизайн в София, който изобщо отсъства като политика. В София е крайно време е да се въведе наредба за градския дизайн или Правилник за благоустрояване на столична община.

От години кметът отсъства от важните дебати за София, разкритикува Лилков. Той изтъкна, че от повече от 4 години има решение на СОС жълтите павета да бъдат обявени за културна ценност. Кметът би трябвало да открие процедурата в Министерството на културата, допълни той.  По отношение на „обикновените“ павета разговорът винаги се води „на парче“, изтъкна Лилков и припомни как преди години живеещите на ул. „цар. Иван Асен Втори“ са  протестирали в защита на своите павета, а след това – и живущите на бул.  „Цар Борис Трети“.

Ако ги обявим за културна ценност, това означава, че никъде тези настилки, които са в момента, не би трябвало да се пипат от тук нататък, а преди това обаче трябва да направим нещо друго - да определим всички зони на града, в които има такава ценност и да решим, за всеки квартал каква ще бъде настилката, какъв ще бъде паважа, какви ще бъдат тротоарните плочи, какви ще бъдат уличните осветителни тела, дори до табелите, указателните табели на улицата.

Ангел Буров – заместник-председател на Съюза на урбанистите коментира, че паветата са обект на материално недвижимо наследство, но освен това носят и определен дух на мястото – едно от най-конвертируемите неща в европейските градове, което влияе на туристическия интерес.

Ремонтите определено се изплъзват от по-задълбочения дебат върху стойността на първичните елементи в градската среда и начина, по който те се развиват в много по-дългосрочен план. Тъй като ремонтите имат такъв характер - на поправка, аз мисля, че тази реконструкция на "Дондуков" далеч надхвърля идеята за ремонт. Относно тези предложения за реоргарнизация на булеварда, бих казал, че съм по-скоро консервативно настроен.

Полагането на асфалт и павета едновременно, според експерта, е "абсолютен компромис от гледна точка на облика на съответното място".

Знам, че има такава практика в Германия, което автоматично означава, че за българските транспортни инжинери е допустимо и "възможно най-доброто, което може да бъде направено", но абсолютно козметичен е този подход - да сложим паветата между релсите и отстрани да имаме асфалт. Това, със сигурност, загубва облика на мястото.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна