За такъв тип проекти, особено когато няма обща и генерална визия за града, е необходим задълбочен експертен диалог – да се отговори на множество въпроси: Дали това е текущ ремонт, дали е ремонт с хоризонт 20 години, дали е прилагане на концепция за комуникационно и транспортно решение? За да бъде отговорено на тези въпроси, има предшестващи въпроси – какво е състоянието на подземната инфраструктура, къде в пространството е разположена тази инфраструктура… Има множество въпроси, на които, поне до нас като експерти, не е стигала някаква експертиза.
Специалистите ще поставят въпросите си на днешната дискусия, за да придобие обществото ясна представа какво и защо се прави, коментира той.
И двете предложени настилки имат своите предимства и недостатъци. По-скоро е важен ясният отговор на въпроса: "Каква е целта на ремонта? Какъв ще бъде булевард "Дондуков" в краткосрочен и дългосрочен план".
Арх. Петков обясни, че асфалтът е по-добра настилка от гледна точка на шума, но паветата носят носталгия за духа на стара София. Комбинация от двете настилки, според Петков, е "прекалено голям компромис" за толкова голям булевард.
За предаването „Хоризонт до обед“ проф. Вили Лилков – общински съветник няколко мандата и заместник- председател на СОС коментира искането на граждани паветата в цяла София да бъдат обявени за обект на движимото и недвижимо културно наследство, за да бъдат запазени по всички сегашни улицитака:.
Министерство на културата трябва да се намеси в този разговор, когато той започне и се проведе пълноценно в столична община. Министерство няма пряко отношение към този въпрос. Много йезуитски се прехвърля темата в момента в Министерството…
Ако говорим само от гледна точка на паветата като пътна инфраструктура, той ще завърши с популяризиране на мненията на шофьорите, на тези, които живеят на местата, а този разговор трябва да се води затова, дали градските настилки са част от градския дизайн. Тогава стигаме до темата за градския дизайн в София, който изобщо отсъства като политика. В София е крайно време е да се въведе наредба за градския дизайн или Правилник за благоустрояване на столична община.
От години кметът отсъства от важните дебати за София, разкритикува Лилков. Той изтъкна, че от повече от 4 години има решение на СОС жълтите павета да бъдат обявени за културна ценност. Кметът би трябвало да открие процедурата в Министерството на културата, допълни той. По отношение на „обикновените“ павета разговорът винаги се води „на парче“, изтъкна Лилков и припомни как преди години живеещите на ул. „цар. Иван Асен Втори“ са протестирали в защита на своите павета, а след това – и живущите на бул. „Цар Борис Трети“.
Ако ги обявим за културна ценност, това означава, че никъде тези настилки, които са в момента, не би трябвало да се пипат от тук нататък, а преди това обаче трябва да направим нещо друго - да определим всички зони на града, в които има такава ценност и да решим, за всеки квартал каква ще бъде настилката, какъв ще бъде паважа, какви ще бъдат тротоарните плочи, какви ще бъдат уличните осветителни тела, дори до табелите, указателните табели на улицата.
Ангел Буров – заместник-председател на Съюза на урбанистите коментира, че паветата са обект на материално недвижимо наследство, но освен това носят и определен дух на мястото – едно от най-конвертируемите неща в европейските градове, което влияе на туристическия интерес.
Ремонтите определено се изплъзват от по-задълбочения дебат върху стойността на първичните елементи в градската среда и начина, по който те се развиват в много по-дългосрочен план. Тъй като ремонтите имат такъв характер - на поправка, аз мисля, че тази реконструкция на "Дондуков" далеч надхвърля идеята за ремонт. Относно тези предложения за реоргарнизация на булеварда, бих казал, че съм по-скоро консервативно настроен.
Полагането на асфалт и павета едновременно, според експерта, е "абсолютен компромис от гледна точка на облика на съответното място".
Знам, че има такава практика в Германия, което автоматично означава, че за българските транспортни инжинери е допустимо и "възможно най-доброто, което може да бъде направено", но абсолютно козметичен е този подход - да сложим паветата между релсите и отстрани да имаме асфалт. Това, със сигурност, загубва облика на мястото.