Всъщност обещанието е за двойно увеличение на заплатите на учителите в четиригодишен период. Това е първото увеличение, което е заявка, че ще бъде изпълнено другото обещание. Ще предложим на отраслов съвет анекс в колективния трудов договор, с който това нещо да бъде направено. За следващата година се надяваме да имаме възможност със законови промени да направим диференцирано увеличение на възнагражденията. Всъщност това двойно увеличение ще бъде средно. Една част от учителите ще получат малко повече.
На 15 септември всички първокласници ще имат буквари на чина си, обеща Вълчев. По-времеемка е процедурата за одобряването на нови учебници за II и VI клас, както и за учебниците по чужди езици за VIII клас.
Към днешна дата можем да кажем, че в почти всички училища имаме очакване да бъдат доставени учебниците за II и VI клас навреме. Там, където не бъдат доставени, ще има възможност първите уроци да се ползват в PDF формат или в електронен формат. Първите няколко дни има преговор на материала от предишната учебна година, така че надявам се, че няма това да създаде проблеми.
Министърът коментира и жалбите в съда относно записването на първокласници:
Критерият "настоящ адрес" съществуваше и преди в класирането за първи клас, но при въвеждането на принципа на близост до училището като водещ критерий се увеличиха стимулите за злоупотреби. Проблемът е, че част от адресните регистрации бяха направени единствено и само заради класирането за първи клас, което доведе до напрежение и жалбата в Прокуратурата. Това, което ние ще направим, е да въведем освен критерия постоянен и настоящ адрес и времето, за което са регистрирани родителите, семействата на този адрес плюс допълнителни критерии, които ще имат възможност общините и отделните училища да поставят при класирането. Така или иначе няма да изчезне проблемът напълно, защото имаме непропорционално търсене в едни училища, които родителите смятат, че са по-добри. Моето мнение е, че не е толкова голяма разликата, колкото е разликата в търсенето.
Вълчев коментира, че по-добрите резултати на държавните зрелостни изпити спрямо предходната година са нормално явление, за което може да са повлияли множество фактори, сред които и по-добрата организация на учебния процес:
Все още ние не сме стигнали до изпита по новите учебни програми, които започнаха да се въвеждат миналата година, които в много по-голяма степен са насочени към ключовите компетентности. Първият випуск, който ще бъде оценен по тези програми, е през 2019 година. Дотогава можем да разчитаме, че други фактори са повлияли върху подобряването на образователните резултати, ако въобще можем да говорим за значително подобряване. То по-скоро е минимално. По някои дисциплини е повече, по други е по-малко.
С до 70 милиона лв. могат да бъдат редуцирани средствата по програма "Наука и образование за интелигентен растеж", но е възможно сумата да бъде значително по-малка, ако своевременно бъдат разплатени достатъчно средства:
Въпросът е с първа ос на оперативната програма, където са средствата за изграждане на нови научни инфраструктури. Основните две операции са за изграждане на центрове за върхови постижения и центрове за компетентност, които ще бъдат най-големите научни инфраструктури. Там е рискът на загуба в резултат на забавянето и предвид междинната цел, която имаме през 2018 година – нещо, което липсваше през предходния програмен период. През 2018 година ние трябва да сме отчели определен процент от средствата, ако не сме направили това, ще имаме редукция в бюджета на програмата. За съжаление, имаме забавяне. Това беше и отговорът на парламентарния въпрос, който имах. Има и забавяне. Все още не можем да кажем колко средства ще бъдат загубени. Това, което аз изложих пред народните представители, максималният размер, потенциалната загуба е в размер на 70 милиона. В момента тече оценяване.
Относно реформата във висшето образование, министърът заяви:
Трябва да адаптираме системата към това да работи с по-малко студенти в професионални направления, които предлагат по-високо качество и в които има недостиг на пазара на труда. Голяма част от проблемите идват и от търсенето от страна на студентите. Ние имаме значително нерационално търсене – свързано със самоцелното придобиване на висше образование.
През 2015 година започнахме и намаление на средствата на професионалните направления в държавните висши училища с ниска оценка. 2016 година започнахме преструктуриране на приема. Добрата новина е, че тези политики произтичат от стратегията за развитие на висшето образование, която беше приета единодушно от миналото Народно събрание. Има политически консенсус и воля тя да се изпълнява и ще продължи изпълнението ѝ. Ще продължим политиката за преструктуриране на приема и финансирането, насърчаването на профилната специализация на висшите училища. Всъщност всички наши държавни висши училища имат силно професионално направление, защото, с изключение на няколко, всички са създадени като специализирани висши училища преди 1990 година и все още имат добри преподаватели, добро качество на обучението в тези професионални направления. Проблемът идва след това, когато започват да обучават по неприсъщи професионални направления. Много е важно висшите училища да инвестират в развитието си, да инвестират в млади преподаватели, да намерят профилите си на специализация, които да добавят стойност и ресурси, а не да разпиляват такива в широк кръг от професионални направления. Много е важно да има тази стратегическа реактивност на промените във външната среда.
Вълчев изтъкна, че темата с проверките на психологическото състояние на преподавателите, заради които от синдикатите в образованието плашат с протест, е била обсъждана в НСТС. В отрасъла са съгласни, че няма необходимост от формални механизми в системата. Според министъра при постъпване на работа в образованието е необходимо да се прави такъв преглед, а след това – при сигнал за нередност. Относно борбата с агресията в училище, той коментира:
Списъкът от мерки беше огромен. Бяха засегнати почти всички аспекти на училищната среда. Ние трябва да работим по всички. Освен че изпълняваме плана от 22 мерки, сме изготвили един своеобразен план от много повече мерки. Нямаме единична мярка, върху която да се концентрираме и да кажем, че тя ще реши или до голяма степен ще намали агресията в училище, но това, в което аз вярвам заедно с колегите ми в политическия екип на министерството е, че можем да постигнем много по линията на взаимодействието учители-родители, училище – семейство и това ще бъде един от акцентите в нашата работа от есента.
Построяването на "Магистрала на знанието" изисква много мерки. Приоритетно са изведени координираните мерки на институциите и мотивацията на учителите, допълни той
Ние трябва да намерим всеки един ученик. Всеки един ученик, който не е в детска градина и в училище трябва да бъде намерен, да се говори с родителите му. Ако не бъдат убедени, да бъдат принудени детето им да бъде вкарано в училище. Трябва да се работи с медиаторите и с общностите, разбира се. Списъкът от мерки е безкраен, но ние нямаме време да отлагаме. Фактът, че като правителство осъзнаваме този проблем и заявяваме, че ще водим устойчива, целенасочена и координирана политика за обхващане и задържане на децата в училище.