Но по-характерното и интересното за Свети пророк Илия е, че той е един от двамата души, които не са познали смърт. Той е бил взет с огнена колесница на небето, както пише в Библията, и преди второто пришествие на Христос пак ще дойде и всъщност ще бъде убит от Антихриста.
И другото нещо, което е интересно за него е, че той се явява като един предобраз на Христос . Тоест - както господ го е взел с колесница на небето, така и Христос се възнася при своя Отец.
В иконографията изображенията на пророк Илия имат специално място, отбеляза Костов, като подчерта: Иконите имат много символичен смисъл и характер и там нищо не е случайно:
На самата икона се изобразява Свети пророк Илия, отдолу е река Йордан, неговият ученик Елисей и кожхуът на Свети пророк Илия, който пада върху неговия ученик. И всъщност това е много интересно. Защото това, че той оставя кожуха си на земята – защото той общо взето е имал един кожух, по който хората са го разпознавали (и не е случайно, че е кожух, а не някакъв друг предмет или дреха) - това означава символично, че оставяйки кожуха си на земята, божието дело продължава – Елисей го взима, прави това, което прави неговият учител, точно преди да бъде взет от огнената колесница, разтваря водите на река Йордан и минава по суша. Тоест той по този начин символично заявява, че божието дело ще продължи и че силата остава на земята.
Интересно е след тази история ние да се замислим какво оставяме като наследство, какъв е нашият кожух, който оставяме на нашите наследници, каза още иконографът, като подчерта, че за зографите вярата е същностно необходима:
Пред един съвременен зограф има два пътя, каза още Костов:
Единият път е да прави добри копия и да бъде занаятчия. А другият път е да се опитва да прави свои авторски неща, да интерпретира даден сюжет или сцена (разбира се, това трябва да е съобразено с истината, да отговаря на истината и на канона) и да бъде творец. И аз точно това се опитвам да правя – да бъда творец, защото другото не ми е интересно просто.
Още по темата чуйте от звуковия файл.