Гранитски се съгласи с тезата, че „тече реабилитация на фашисткото минало“.
Той отбеляза, че държавата е абдикирала от образованието, като допълни:
И в образованието нахлуха чужди фондации, които добре овладяха, за съжаление, и средното образование и които и досега нанасят една непоправима щета на българското общество, защото тук въпросът не е до идеология - леви, десни и центристи, въпросът е до национално самосъзнание.
И когато редуцират Вазов, Чинтулов, Пенчо Славейков, Яворов, Гео Милев и Вапцаров от учебните програми под циничния претекст, че програмите били претоварени, че децата не разбирали езика на Ботев и на Захари Стоянов - той уж бил архаичен и остарял, когато се извършва това пълзящо подривно действие ние виждаме резултата – поразителни статистически данни, че 35-40 процента от децата, излизащи от средното образование, завършвайки средно образование са функционално неграмотни.
Гранитски обаче смята, че: Това 25-годишно безхаберие и злодейско отношение към българската култура и към фундамента на българската култура и образование, ще бъде преодоляно:
Има и добри индикации. Сегашният министър на образованието господин Красимир Вълчев се е захванал виждам сериозно да се коригират учебните програми, да се увеличат часовете по българска история и българска литература. Това са добри процеси, дано те да се разгърнат, но това трябва да стане и общодържавна стратегия, не на едно министерство или на едно ръководство. Трябва да има тук единна стратегия, която да бъде приета с консенсус от всички политически сили – и в парламента, и извън парламента. Защото не е нужно да се убеждаваме, че без Вазов не може да има България. Тоест тук не говорим за един предмет или един автор - говорим за духовния „хемоглобин“ на нацията какъвто е Вазов - духът на Вазов и творчеството му, какъвто е и Вапцаров. И затова Вапцаров и поети като него ще стават все по-модерни.
Цялото интервю на Петър Волгин с Иван Гранитски чуйте от звуковия файл.