Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Спазват ли медиите професионалните стандарти, отразявайки "горещите теми" на деня, вълнуващи цялото общество? Наблюдава ли се прекомерна драматизация на конфликтни събития и трагедии? Коректни ли са най-рейтинговите български медии при позоваването на източници на информация и имат ли те принос за разпространяването на слухове и непроверена информация в ерата на т.нар. "фалшиви новини"? Всичко това е било обект на проучване на Асоциацията на европейските журналисти – България. Сред акцентите на проучването "Новини... отблизо" е драматизацията на медийното съдържание. По-късно днес ще бъдат представени обобщени резултати и изводи.
Автори са изследователите от Софийския университет "Св. Климент Охридски" проф. Мария Нейкова, д-р Жана Попова и доц. д-р Вяра Ангелова.
В обхвата на академичното изследване влизат новините на трите големи национални телевизии и пет информационни сайта, водещи по рейтинг и аудитория, а проблемните линии в доклада са анализирани и сравнени според професионалните стандарти в Етичния кодекс на българските медии.
Моментната картина на изследването попада във времеви отрязък от три месеца – от февруари до април 2017 година. Разгледани са 3556 журналистически публикации – новини, репортажи и информационни съобщения.
Усещането, което аудиторията има, че журналистиката много е избягала от етичната си отговорност, за съжаление се потвърждава, коментира в предаването "Преди всички" доц. Вяра Ангелова:
Сред избраните сайтове попадат такива, които само се наричат "медии". Но условността е за нас. В съзнанието на аудиторията те са медии. Това са най-посещаваните сайтове в България. Струваше ни се важно да видим не с предразсъдък: "Тези са лоши, тези са жълти, тези са непрофесионалисти", да видим какво потребява аудиторията.
Концентрирахме се върху драматизацията на новините и с какъв инструментариум медиите засилват тази драматизация. Телевизиите обикновено постигат тази драматизация с все по-модерни технически съоръжения – дронове, визуални ефекти, буквално с театрализиране на новините – когато репортерите се оказват на мястото на събитието, въоръжени с лопати, предпазни маски или дрескод, подходящ за новината. При сайтовете всичко се постига през заглавието, което обикновено е бомбастично, сензационно, преувеличено. Интересното е, че дори в сайтовете много често сензацията е само в заглавието. Вътре в самия текст можете да видите спазени всички формални изисквания на журналистиката.
Изследователите излизат с четири кръга от препоръки не само към работещите на терен журналисти и към медийните собственици, но и към и публиката и изявяващите се в медийното пространство лица.
Цялото интервю на Таня Величкова с доц. Вяра Ангелова е в звуковия файл.