Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Приходите от продажби на водещите 100 български фирми с годишен ръст от 146%

Снимка: личен архив

Близо един път и половина са нараснали приходите от продажби на водещите 100 фирми в българската икономика. Това показват данните от годишната класация на Българската търговско-промишлена палата. 

Водеща е търговията с 36 процента ръст, следват услугите - с 18 на сто, и строителството - с 10 процента. Запазват се различията по региони. Най-бързо развиващите се компании са в Югозападния регион, следвани от компаниите в Северния централен и Североизточния регион. Това съобщи председателят на палатата Цветан Симеонов:

Югозападният регион е в пъти повече от най-скромно представилият се Северозападен регион - повече от седем пъти разлика  - ако Югозападният регион има в милиарди, девет милиарда и половина почти, Северозападният регион е с милиард и триста.

Лъчезар Богданов

За предаването „12+4“ по „Хоризонт“ икономистът Лъчезар Богданов от „Индъстри уоч“ изтъкна, че в класацията "няма съществени изненади". Има индикации, че вътрешното търсене и потреблението се засилват и засилват своята роля, което обяснява и частичното нарастване на значението на компании, които се занимават с търговия и услуги за вътрешния пазар, обясни той.


По-важното в случая е, че в България се случват доста сериозни структурни промени - променя се начинът, по който се прави бизнес. От една страна, имаме цялостно повишаване на продажбите в почти всички сектори на икономиката, но и в определени сектори вътре, ролята на отделните бизнеси се променя. Специално в търговията, виждаме много по-сериозно място на големите търговци, т.е. централизиране на търговията. Всички големи търговски вериги взимат все по-голям пазарен дял. В същото време виждаме, че част от експортно ориентирания сектор не успява да влезе в такива класации, освен няколко големи предприятия, които предимно търгуват със суровини и продукти с по-ниска добавена стойност.

Експертът изтъкна, че класацията на водещите фирми не дава цялостна картина за ситуацията в българската икономика:

Експортно ориентираните български предприятия, особено тези, които са в автомобилната индустрия, в машиностроенето, в компонентите за електроника, там има доста голяма концентрация по-скоро на средни фирми. Те рядко попадат в топ 10 или топ 50, или дори топ 100, но всъщност растат с изключително бързи темпове.


Големите сделки в последните няколко години, които видяхме в IT- бранша, в аутсорсинга, всъщност са български компании, които изключително бързо са се развили и са намерили вече излаз на глобалния пазар. Въпросът, в крайна сметка е не просто дали имаме големи фирми, които се развиват добре, а да имаме бизнес среда, в която има голяма динамика, т.е. когато някой измисли добър продукт или услуга, бързо да може да расте и бързо да може да се глобализира.

Богданов изтъкна, че разликата от 7 пъти в оборота на най-големите фирми в Северозападния и Югозападния регион не означава, че разликата в икономическото им равнище е такава. Според него има много неща, които районите могат да направят, за да оползотворят максимално възможностите си за правене на бизнес.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени