Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Александър Кьосев: Училището у нас задълбочава социалните наравенства

Снимка: Радио ВИДИН


Правителствата предлагат някакви позитивни мерки в образованието на това не засяга системата като цяло, казва в предаването Нещо повече проф. Александър Кьосев – преподавател с Софийския университет

От години наред поредица от правителства обясняват, че приоритет ще бъде образованието и макробюджетните рамки показват, че това не е така. Говори се едно, а се прави други и обикновено се вдига шум, популистки шум, с няколко позитивни мерки, които никой не би оспорил. Но целия въпрос е това дали по някакъв начин това засяга системата на българското образование, функционирането на тази система, нейните системни дефекти и в крайна сметка до това какъв образователен продукт произвежда тази система тези политически мерки, например, повишаването на учителските заплати, свързана ли е с реформирането на системата на българското образование и как, произвеждат ли по-добри ученици накрая.

Според проф. Кьосев на програмата на ГЕРБ липсва визия:

Моите млади колеги от "Да, България" извършили внимателен анали на програмата на ГЕРБ и откриват, че тя е пълна с пожелателни мерки. Те ще бъдат приети, въпросът е, че някои от тях са много трудни, освен това невинаги са бюджетно обезпечени. И на последно място цялата тази програма, на нея й отсъства визия и философия. Не се знае в каква посока се води цялата тази работа и защо се прави.

Александър Кьосев очерта няколко сериозни проблема, които засягат образованието у нас:

Изследванията показват, че няколко образователни системи в Европа възпроизвеждат социалните неравенства. Немската, унгарската и българската увеличават социалните разлики и социалното неравенство на изхода на образователната система нараства. Т. е. ако си имал шанса да попаднеш в добро училище, шансовете са ти големи, ако си имал "щастието" да не попаднеш в добро училище, тогава ситуацията е много тежка. И това е едно предварително маргинализиране, с което образователната система не може да се справи. Тя трябва да произвежда на своя изход относително социално равенство, равен старт в живота, а не обратното.

На входа на образователната система тя не може да интегрира всички деца и да ги интегрира по еднакъв начин, на изхода на образователната система най-добрите ученици заминават да учат в чужбина и много от тях не се връщат.

Маргинализацията и сегрегацията на цели общности е толкова сериозен проблем, че би трябвало в една образователна програма на правителството той да заеме много централно място. Не забелязвам такова нещо в програмата на ГЕРБ.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна