Репортаж на Николай Христов и интервю на Людмила Железова с Владимир Тодоров
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В България не се инвестира за превенция на катастрофите, каза в предаването "12+3" председателят на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров:
За съжаление България води доста черни статистики в Европа. Може би в Европа инвестират много за превенция, в България обаче това не се случва. Парите от глоби потъват в държавния бюджет, нито един лев не се връща като нови камери или нови някакви технически средства. Това е един от големите проблеми, че годишно България губи близо 2 милиарда лева, преки и косвени загуби от пътни инциденти, но нула лева се инвестират в превенция.
Според Тодоров по-високите глоби не намаляват катастрофите, а и у нас парите от наказанията се събират трудно заради остаряло законодателство:
Няма такава връзка. Вече имаме глоби, които стигат до 2, до 3 хиляди лева. Големият проблем е, че глобите в България не се събират. Официалните данни са, че 50% от глобите не се събират, защото административният закон, който регламентира тази дейност, процедурите по събирането, е от 1968 година. Той е поправян десетки пъти, но основната философия на този закон остава същата – едно изключително бавно и мудно административно производство с писане на актове, с издаване на наказателни постановления, връчване на наказателни постановления, гонене на котка и мишка между нарушителя и полицаите, процедура после по съдебно обжалване, призоваване на полицаите, които са съставили актовете, да свидетелстват. Една безумна процедура, която в крайна сметка води до това, че пътните хулигани, при тях се създава чувство на безнаказаност, т.е. няма бързина на административната санкция. Има нужда от нов административно-наказателен закон, който да въведе по-бързи процедури.
Владимир Тодоров каза още, че по пътищата у нас има крайно малко камери:
На 20 хиляди километра републиканска пътна мрежа, имаме 148 стационарни камери, което е абсолютно недостатъчно. От София до Бургас, на 360 километра, имаме точно пет камери.