Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Познавам Делян Добрев като добър организатор, боец, но вероятно това, което се случва през последната седмица, го е накарало да вземе това решение. Не съм говорила с него и не бих могла повече да навляза в обяснение на това негово решение. За мен то е изненадващо. Това каза в интервю за предаването "Неделя 150" по "Хоризонт" министърът на правосъдието Цецка Цачева. По повод разделението на отиващия си Висш съдебен съвет на 2 колегии - съдийска и прокурорска, тя заяви:
Аз мисля, че се получиха нещата. По-важна е оценката на магистратите, на тези, които са част от съдебната власт - съдиите, прокурорите, следователите. Мисля че те оценяват по достойнство това разделяне.
Едва ли министър на правосъдието, като част от изпълнителната власт, е коректно и има право да коментира работата на правителството на съдебната власт, както е прието да се говори за Висшия съдебен съвет (ВСС). Оценката ще я дадат, на първо място магистратите, оценката я дава обществото. Като цяло, беше свършена не малко работа. Наложи им се да работят в сложна и политическа система. Преди ден изброих, че те са работили с шестима министри, които осъществяват връзката между съдебната власт и изпълнителната власт.
На този състав на ВСС му се наложи да изпълни измененията в Закона за съдебната власт, резултат от промяната на Конституцията. Беше свършена много работа. Но, за съжаление, остана и привкус, а така също и недовършена работа. Преди всичко, не беше решен въпросът с натовареността на магистратите, особено в съдийската колегия. Прокурорската колегия предложи план, но трябва да бъде отчетено, че при тях нещата са доста по-леки за решаване. Големият проблем е за натовареността на съдиите. Това, безспорно, ще бъде и един от акцентите в предстоящата работа на новия състав на ВСС
Все още има очакване за повече справедливост, повече прозрачност в работата на съдебната власт, като цяло. Отговорността, безспорно, за това, на първо място е на ВСС, но нека и останалите представители на различните власти да не бягаме от тази отговорност. Според законодателната рамка, според връзката между изпълнителна власт и ВСС, всъщност трябва да очакваме и резултатите. Има какво да се желае повече. Аз лично, за себе си, като човек, който съм свикнала да работя в екип, в колектив, бих заложила повече на колективния дух в новия състав на ВСС.
Не е необходимо, когато си отива един състав, свършил немалко работа, да се акцентира само върху това, което е било във фокуса, но с негативна оценка от страна на обществото. Като че ли остава незабелязан фактът, че този състав на Висшия съдебен съвет е номиниран за "Кристална везна". Това е признание, което всеки Висш съдебен съвет, всяко правителство на съдебната власт, на държавите-членки на Съвета на Европа би си пожелал да получи.
По повод решението на отиващия си ВСС да раздаде премии на членовете си, Цачева каза:
Безспорно, когато си бил известно време в администрацията, ако мога така да се изразя, това време също се зачита за юридически стаж, но оттук насетне какво да бъде решението за тези бонуси и средствата, които те са приели да разпределят помежду си, това е изключително тяхна преценка. От гледна точка на изпълнителната власт, един мой коментар би бил намеса в независимостта на съдебната система и няма да го направя.
Относно критиката на президента Румен Радев към избора на новия председател на ВАС и евентуалната възможност той откаже да финализира процедурата, Цачева изтъкна:
По-скоро президентът изказа виждане, че би било коректно не отиващият си състав на ВСС, а новият, с когото ще работи новоизбраният председател на ВАС, да е отговорен за избора. Тази тема беше обсъждана във ВСС, но, с оглед момента, в който изтича мандата на сега действащия председател на ВАС - ноември месец, с оглед сложността на процедурата, която включва отделни етапи и във времето е разположена на около 4 месеца, ако отиващият си ВСС, беше казал: "Нека новите да го изберат", вероятно щеше да има упрек, че са избягали от отговорност, тъй като за един определен период от време ВАС би останал без ръководство.
За мен е по-важно друго - че процедурата беше изключително прозрачна в съответствие с принципа за съдийското самоуправление. Нека да отчетем факта, че 59 от 90-членния състав на ВАС застана зад кандидатурата, която получи и при гласуване огромно мнозинство във ВСС
Ако е налице отказ да бъде одобрена кандидатурата по решението на Висшия съдебен съвет, законът казва, че ако новият състав на Висшия съдебен съвет отново предложи същата кандидатура, президентът вече ще действа при обвързваща компетентност, тоест той не би могъл втори път да откаже, уточни министърът, но подчерта, че новият ВСС може да реши и да обяви нова процедура.
Според министъра, критиките към избора на хората от парламентарната квота на новия ВСС не са имали основание, защото кандидатите са били номинирани „достатъчно рано“ и заинтересованите са имали достатъчно време да се запознаят с постиженията и опита им.
Нека да бъдем откровени. Сянката върху този избор падна единствено и само върху продължителността като време на изслушването в Правна комисия, което едва ли е оценка и би следвало да бъде оценка за начина, по който са избрани членовете от състава на парламента. За мен изключително показателен е факта, че бяха номинирани 18 магистрати за 11 квоти, което говори, че е имало състезателност, че е имало публичност.
Цачева се надява на положителен доклад по мониторинговия механизъм, но не заради предстоящото европредседателство:
Аз съм убедена, че европейските институции и специално наблюдението, което имаме по Механизма за сътрудничество и проверка, винаги, през всичките тези години, обективно отчитат изпълнението на препоръките. Аз се надявам докладът да бъде позитивен, но въз основа на свършената работа до момента. В противен случай мисля, че ще бъде заслужено.
Министърът заяви, че новият антикорупционен закон трябва да бъде обнародван до края на годината, а първите резултати от прилагането му - да се усетят в първите 6 месеца на 2018-а:
Трябва да се работи много активно по тази тема, защото с оглед сроковете, които още през юни обявих, очаквам идната седмица правителството да гласува изготвения от работна група в широк състав в Министерството на правосъдието закон за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. Разбира се, от август месец се говори и за втори законопроект, на левицата. Ако той бъде внесен от народни представители, процедурата е такава, че в Народното събрание би трябвало да бъдат обсъждани едновременно. Така или иначе правителството ще си свърши работата и това предстои буквално идната седмица.