Интервю на Веселина Миланова и Силвия Великова със Симеон Стоилов
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Конференция за новата регулативна рамка на САЩ за вносителите на храни, напитки, козметични продукти и медицинска техника и консумативи организират от Сайло Глобал и Института за публична политика днес в Интер Експо Център в София.
Симеон Стоилов, който е президент на Сайло Глобал, даде информация по темата в аванс в ефира на "Хоризонт", като посочи, че износът на български стоки за САЩ не е особено голям към момента, но има перспективни сектори и трябва да се положат усилия:
Бих казал, че по принцип нашият стокообмен с Щатите не е впечатляващо голям и за миналата година беше някъде около 300 милиона долара. Въпросът е, че между тях козметичните, хранителните сектори са едва някъде около 15-тина процента – няма и 15% – и по тази причина аз винаги акцентирам на това, че ние търсим повече какви са перспективите, какво може да се започне да се изнася.
Огромен потенциал има, но най-вече потенциалът произтича от това, че в момента с промяната на регулаторната рамка в САЩ се очаква именно разместване на пластовете, разместване на пазарните ниши. Вече започна да се появява оттегляне на определени производители поради това, че те не са сигурни доколко това, което произвеждат, може да бъде представено със съответната адекватност, с нужните съответствия по новите стандарти.
Американският пазар е труден, той е голям – има специфика, има затруднения, но искам да кажа две много важни неща. Първото, че с новите промени, които се въвеждат, а и въобще с цялостната философия, по която американският пазар регулира достъпа на такива продукти, до голяма степен българските производители, като част от европейската общност, отговарят на необходимите стандарти. Въпросът е, че по отношение от документацията, оформяне на документите, представяне на управлението на рисковете – това са вече специфики, които трябва да бъдат преработени по стандарта на САЩ. Важно е да подчертая, че не е необходимо те да променят производствения си процес, но е необходимо да положат усилия и да поработят върху подготовката на документите – сертифицирането и документирането.
Регистрираният вносител в САЩ вече е задължително необходимо лице от веригата на доставка и няма как да бъде извършена доставка без такова лице в Щатите... Американският търговец от малкия бизнес е капризен – той иска да работи лесно, иска да работи прогнозируемо, иска да работи с достатъчно отговорни и надеждни доставчици.
Какво би избрал един вносител? Дали би избрал производител, който ще остави всичко на неговите рамене, или ще работи с производител, който е подготвил всичко и е адекватен, и е подготвен с документацията. Американският пазар е и доста различен от европейския, от балканския, той е динамичен, той иска бързо решение, бърза реакция, и ако тази документация тепърва започва да се подготвя, от българските българските производители например, те ще бъдат изместени много бързо от други, които вече са готови.
Цялото интервю със Симеон Стоилов, както и мнението на Радослав Радев от Националната лозаро-винарска камара за възможностите за износ на български вина в Съединените щати, чуйте от звуковия файл.