Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ивайло Попов от екологичната организация "За Земята":

Интересът на бизнеса за стандарта "Без ГМО" е различен от този на потребителите

Снимка: БГНЕС

Ако в някоя от съставките на продукта има над 0,9% ГМО, на продукта трябва да бъде изписано, че той съдържа ГМО. През последните години няма установени нарушения. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" Ивайло Попов от екологичната организация "За Земята". Той обясни, че няколко организации са внесли в Народното събрание становище към законопроекта за храните с искане за промени в текстовете, регулиращи надписите „без ГМО“ в хранителните продукти. В момента предлаганата регулация е неясна и в нея не се посочва изрично създаването на национален стандарт.

В момента в законопроекта, първо, не се говори изрично за създаването на стандарт без ГМО. Аз говоря и за най-добри производствени практики.

Разработва се доброволен стандарт „Без ГМО“, който да гарантира, че в продукта не се съдържа абсолютно никакво ГМО, а при животинските продукти с такъв стандарт – че и самите животни не са хранени с ГМО фуражи, обясни Попов.
Ведомството обаче е оставило разработването на стандарта на самите браншове, което крие риск за интересите на потребителите:
Може да се окаже така, че определени бизнес оператори и фирми от някои браншове да искат да произвеждат по този стандарт - "без ГМО", и да етикетират продуктите си така, но на практика, защото браншовата им организация не е създала стандарта, да не могат да го направят. Също така ни притеснява, че в крайна сметка бизнесът има интерес стандартът да бъде по-лесен за покриване на условията с него, така да го кажем, а пък потребителите имат друг интерес.
Интервюто с Ивайло Попов можете да чуете в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна