Според законовите изисквания децата в училищата и детските градини трябва да се хранят по БДС. Това означава, че продуктите, които консумират, трябва да отговарят на зададените изисквания за качество, а според децата и да са вкусни, за да не се изкушават от предлаганото извън границите на училището.
Попитахме зам.-министъра на образованието Деница Сачева по какъв начин е постижимо здравословното хранене в учебните заведения и как се работи в тази посока.
Министерството на образованието и науката планира след седмица, на 11 декември, да направи среща между всички заинтересовани институции, в това число Министерството на здравеопазването, Министерството на земеделието и храните, Националното сдружение на общините, както и неправителствените организации, за да бъде обсъден механизмът, по който в момента се доставят храни в детските градини и училищата, защото той е доста сложен. Министерството на образованието осигурява само финансирането, осигуряват се по 75 лв. на ученик годишно. Целият процес на организация включва общините, директорите на училища, МЗ, по линия на Министерството на земеделието също се осигуряват храни. В толкова много институции стигнахме до извода, че е необходимо да направим нещо за оптимизацията на доставката на хранене. На второ място ще бъдат обсъдени часовете по здравословно хранене и хранене, както и работата по интереси в училищата. Там бихме искали да потърсим партньорството на бизнеса, за да можем да направим повече практически занимания, каза Сачева.
Разбира се, това което също бихме искали да се постави на обсъждане, е свързано с професионалното образование, с развитието на такива специалности, включително и във висшето образование, които да дават възможност в България също да се обучават повече специалисти по темата хранене и здравословно хранене, допълни зам.-министърът.
МЗ е поставило в основата на своята политика здравето и храненето на децата. Във всички програми, национални стратегии и нормативни наредби на МЗ са включени дейности, свързани с подобряване на здравето и храненето. Това каза д-р Нели Микушинска - държавен експерт в дирекция „Здравен контрол“ на МЗ.
За храненето на децата са разработени и действат три норматини документа. Три наредби, в които са посочени основните изисквания, за да бъде храната здравословна – да бъде с по-малко сол, по-малко добавена захар, защото те могат да доведат при прекомерна употреба до някакво заболяване. В тези наредби са посочени какви видове храни трябва да консумират децата, в каква подходяща комбинация и колко често да се хранят. По този начин министерството, с всички тези изисквания, допринася за здравето на децата, посочи д-р Нели Микушинска.
По думите на експертите, които срещнахме в областта на храненето и институциите, ангажирани с това, семейството стои в основата на формирането на навици и вкус към добрата храна на децата. Затова в „Радиоприемница“ поканихме и Милла Иванова - майка на 3 деца и организатор на кулинарна школа за деца - „Малкият готвач“.
Още когато се роди първото ми дете, после второто и след това третото, забелязах, че всяко има своите особености. Едни неща се предпочитат, други категорично се отхвърлят. Но аз съм от този тип родители, които не се отказват – предлагам един път, след време отново, до момента, в който детето не свикне с идеята, че тази храна се предлага в нашето семейство.
Относно добрата храна – това е естествена храна, тази, която може да се купи в естествен вид на пазара, колкото може по-малко преработена и пакетирана храна. Много е трудно да се сдобием с такава храна, и то при огромното разнообразие от продукти и хилядите заместители. Въпросът е - кой какво предпочита и как филтрира продуктите за себе си, коментира Милла Иванова.
От яслата и градината имам добри впечатления, но в училище децата се мръщят, че храната е различна, в стола не мирише приятно, хигиенните норми са занулени. Най-вече храната според мен е много компромисна откъм качество.
Страшно много страдам, когато виждам на колко много деца с наднормено тегло не се обръща внимание. Изживявайки драмата на тези деца, си помислих, че мога да направя една кулинарна школа, където да дам една друга гледна точка, разказа ни Милла за началото на школата „Малкият готвач“.
Още за това как децата ни да познават храните, да готвят полезно и да консумират храната с разбиране - чуйте в звуковия файл.