Проблем остава как ще постигнете експертиза в държавните институции, при положение че държавните институции не могат да платят на тези скъпи хора, които се занимават с информационните системи, посочи Безлов, като изрази скептицизъм по съдържанието на доклада:
Не мисля, че това е някакъв разтърсващ доклад и самият факт, че всички от парламента искат да го разсекретят, е показателен.
Една от големите възможности на новата тол система е много добре да изчислява трафика и да дава много точна индиректна оценка на разходите, които би трябвало да правят тези превозни средства и съответно - какво гориво би трябвало да потребяват, а данните да се сравняват с базите данни за приходите от акцизите на горивата, смята Безлов.
Нямаме обективни критерии за оценка на загубите при горивата, докато при цигарите има много ясен и видим критерий, а именно – изследванията на празните опаковки, които се правят в ЕС, уточни експертът. Безлов припомни, че през периода 2009-2011 нелегалният пазар е бил 40%:
Важно е, защото около 10%, даже повече, от приходите в бюджета, идват от акцизите и ДДС на цигарите. Ако при България е 10, в страни като Германия и Франция са 1%, т.е., ако имате 40%, това означава почти половината от тези приходи да ги загубите.
Според независими източници в момента нелегалният пазар на цигари се е свил до 6%, а успешната Румъния има 16-18%, продължи анализа си Тихомир Безлов:
Три пъти по-зле като приходи. Подобна е ситуацията в Полша, Латвия, Естония.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.