Да се разработи законодателство, което да създаде задължителен механизъм, поет от въздушните превозвачи за защита на пътниците в Европа срещу фалит на авиокомпании. За това настояват от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. Темата стана актуална, след като в края на миналата година общо над 1 милион пътници бяха ощетени от фалита на три европейски авиокомпании.
Пътници, които са платили билетите си, но не могат да стигнат до избраната дестинация или трябва да се прибират за собствена сметка, като заплащат повторно за услугата – в подобна ситуация се оказаха миналата година клиенти на Air Berlin, "Монарх Эрлайнз" и Niki.
Димитър Попов от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти каза, че проблемът е стар и обясни:
Поначало европейското законодателство беше предимно насочено, а и все още насочено, към защита на потребител при пакетни пътувания. Тази директива сега се разшири – при свързани услуги, от 1-ви юли влиза в сила, но всъщност самолетните билети като отделна услуга, или по-точно потребителите на тази услуга - останаха незащитени.
Игнат Арсенов от Европейския потребителски център обясни какво обичайно предприемат клиентите при фалит на авиокомпания:
Несъстоятелността протича по националните правила на държавата, където е регистрирана компанията. Съгласно тези правила се назначава синдик и пътниците предприемат защита на своите права, като трябва да предявят своите вземания пред синдика, но за тях е изключително трудно да комуникират с него, тъй като обикновено се изисква да бъде с подписани документи, по обикновена поща, по специализирана процедура, в много кратки срокове. Понякога има изискване тези документи да са на националния език на превозвача и на съда, където се води делото за несъстоятелност. В този смисъл нашата мрежа оказва съдействие на потребителите да попълнят своите документи.
Най-добра защита на пътниците носи покупката на пакет за пътуване чрез туроператор, който носи пълната отговорност за неговата организация и провеждане. Използването на кредитна карта при плащане на самолетни билети също дава защита на потребителите.
Подробностите можете да чуете от репортажа на Мила Младенова в звуковия файл.