В началото на 20 век възможностите за един музикален изпълнител и за млад композитор да бъдат чути, са били твърде ограничени: звукозаписът е прохождал, репродукторите фонограф и/ли грамофон са недостъпна новост и екзотика. Филмовата лента в е очаквала появата на своя звук, а радиото, все още неоткрито се е намирало някъде в бъдните години. Шансът да бъдеш чут, видян е била сцената на заведенията за забавление. И тъкмо тези локали по-късно се преобразяват в музикални клубове за джаз, рок, кънтри, фолк музика, популярния пиано-бар и прочее известни до наши дни разновидности, като за целта се използват неголеми помещения, някои от тях – и под земята! Стотина години по-рано първообразите на днешните клубове са имали други размери и наименования: мюзикхол, ревю, бурлеска, водевил… През втората половина на 20-ти век музикалният клуб става онзи феномен, чрез който се изстрелват стотици певци, певици, инструменталисти и групи, които създадоха фундамент на музикалната среда и мода за десетилетия напред.
В две последователни наши срещи ви запознаваме и с клубни подобия от времето на барока. Идеята е сходна: съмишленици, събрани около музиката, която обичат. Само мащабите са по-различни. Представете си: голяма зала, богато украсена с картини, орнаменти с позлати по таваните, огромни полилеи и светлината на запалените им свещи, която се пречупва в чудноватите отблясъци на кристала, един красиво инкрустиран със слонова кост и дърворезби клавесин върху излъскания с восък паркет в изящни геометрични форми нареден… и около клавесина са разположени музикантите. А публиката, подобно в рок клубовете, не е пасивен наблюдател – тя добре познава музиката, която ще слуша и присъства със същата цел: съвместно развлечение. Събеседването върху това или онова „парче“ също не е изключение, а възможността някой от слушателите да се включи спонтанно в свиренето или да изпее нещо е била обичайна практика…
Във втората част ви предлагаме музика, свързана с обществото „Академия Аркадия“ (Accademia dell'Arcadia), събрало ценители на изкуството, учени, поети, музиканти. В него личат имената на бароковите композитори Арканджело Корели (Arcangelo Corelli, 1653-1713), Бернардо Пасквини (Bernardo Pasquini, 1637-1710), Бенедето Марчело (Benedetto Giacomo Marcello, 1686-1739), Алесандро Скарлати (Pietro Alessandro Gaspare Scarlatti, 1660-1725). Имате възможност да чуете и звукозаписи на „Ролинг Стонс“ (Rolling Stones), „Брекър Брадърс“ (Brecker Brothers), Били Джоел (Billy Joel), „Тото“.
вторник, 27 февруари, от 23 часа