Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лъчезар Бояджиев: Временните инсталации в градска среда са по-полезни от паметниците

Неозаглавен проект с мумии, 2012
Снимка: СГХГ

Тази сутрин върху фасадата на Софийската градска художествена галерия бе закрепена скулптура на катерач от смола с човешки размер. Заглавието на работата е „Дезертьорът“, а неин автор Лъчезар Бояджиев. Творбата е била изработена за изложба през 2005 година и няколко месеца катерачът е висял гол на крепостна стена в Люксембург. В настоящия си вид той носи шорти, уточни художникът в интервю за предаването „Хоризонт до обед":

„Интересното е, че тогава през пролетта и лятото на 2005 година той висеше на около 100-200 метра визуална дистанция от двора на манастира в Люксембург, близо до реката, там, където по онова време бе подписан договора за присъединяване на България към ЕС. Случайно се оказаха на едно и също място по едно и също време“.

„Дезертьорът" е елемент от ретроспективната изложба на Лъчезар Бояджиев в СГХГ, която ще може да се види само още няколко дни. Изложбата включва близо 40 инсталации, някои от които съдържат стотици компоненти, и е негова първа ретроспектива в България, събираща визуалните му търсения от над 20-годишна творческа практика. Заглавието на изложбата е „Sic Transit Media Mundi" и се заиграва с прословутия израз „Така преминава световната слава“.

„Временните инсталации в градска среда, за разлика от паметниците, експериментират - с употребата на публичното пространство, с реакциите на хората, на творците, на критиката, на медиите, на властите. И в този смисъл те са по-полезни за живота на града, отколкото паметниците. Паметникът трябва да е нещо изключително, за да има правото да остане", вярва творецът, който не търси провокацията сама по себе си и казва, че тя винаги е свързана с живота и проблеми, които го занимават.

„Хубавото на този жанр е, че като че ли рамката между зрителя и произведението става по-прозрачна, по-достъпна, по-преодолима, за разлика от рамката на „Мона Лиза" например", размишлява Бояджиев.

В настоящата изложба в Софийската градска художествена галерия са включени произведения от началото на 90-те до днешния ден, сред които авторски реплики и реконструкции на ключови и рядко показвани творби. Произведенията му са свързани с пренареждане на социалните, идеологическите и религиозните властови йерархии, с промяна на стойностите и с изследване на връзките между лично и публично пространство, глобални и местни територии, с търсене на пресечните точки на капитализма и демокрацията, консуматорството и новите модели на живеене, отбелязват кураторите на изложбата.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна