Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Скандалът с Фейсбук и "Кеймбридж Аналитика" е раздут. Знаехме за "Кеймбридж Аналитика" и намесата им в изборите още преди година, но тогава хората не обърнаха много внимание. Това каза пред "Хоризонт" д-р Юлия Роне, специалист по политически и социални науки. Тя допълни, че събирането на данни за потребителите е бизнес модел на Фейсбук.
"Кеймбридж Аналитика" е само една от многото фирми, които използват данни на потребителите по този начин. Целият модел на интернет така, както го познаваме днес – с монополистите Гугъл и Фейсбук, се базира на анализ на лични данни и тяхната обработка, поясни Роне:
"На базата на данните, които ние споделяме, новите системи за анализ на данни биха могли много бързо да направят заключения какъв тип хора сме ние, каква е нашата психологическа характеристика, какво харесваме, какво не харесваме. Едно от нещата, които предизвикаха най-голям шок във връзка с този скандал беше фактът, че на базата на около 50 лайкa може да се направи пълна характеристика на вашата личност. Данните могат да се анализират по много ефективни начини и за вас може да се разбере почти всичко. Да не говорим, че в типа данни, които Фейсбук събира, са не просто нещата, които вие споделяте. Фейсбук има например анализ за това колко сте суетни, колко често споделяте. Включително неща, които сте изтрили от Фейсбук, могат да бъдат анализирани. Всичко се събира за вас, или почти всичко“.
"Почти всички aпове - Angry Birds, игри за събиране на крави, целене на птички - всевъзможни занимания във Фейсбук, имат същия ефект. Те също събират всичките ви данни и са събирали", подчерта Юлия Роне. Тя вижда изход от сегашната скандална ситуация в опит за по-стегната законова регулация на Фейсбук и на начина на обработка на данните.
Роне направи паралел със случая "Сноудън", който, по думите й, не е променил почти нищо.
Как и дали ще се променят социалните мрежи - цялото интервю чуйте в звуковия файл.