Преди няколко години бях твърде песимистично настроен за бъдещето на журналистиката. Издателите се опитаха да капитализират съдържание с уволнение на хора. Сега мисля, че ситуацията се променя. Това каза Даниел Шаза, преподавател в Google News Lab за Централна и Източна Европа, в интервю за предаването „Хоризонт до обед“.
„В последно време излизат много онлайн публикации, и то много качествени публикации. Хората пък търсят по нов начин да капитализират своето съдържание, това което произвеждат. А много хора си плащат, за да получат това съдържание. Вече е клише примерът на „Ню Йорк таймс“, които имат много абонати. В родината ми, Полша, основният вестник току-що прехвърли границата от 100 000 абонати в интернет. Мисля, че съвсем бавно, надявам се, приближаваме към момента, в който системата ще бъде устойчива“.
Той посочи и кои са предимствата на платеното съдържание: „Устойчивост за системата в смисъл, че журналистите ще могат да пишат истории, а пък на издателите няма да им се наложи да търсят капитализиран своето съдържание, като уволняват хора. И издателствата няма да банкрутират“.
Шаза беше в България по покана на Асоциацията на европейските журналисти. Причината – да се срещне с български журналисти и да подскаже как да си проверяваме информацията, с която работим:
„Аз съм тука не да обяснявам, а да ги вдъхновя какви са безплатните инструменти, които те могат да използват в интернет, за да подобрят своите материали. Например, нещо, което съм за използването му, е т.нар. „Дейта журнализъм“. Има много голямо количество информация, която трябва да бъде визуализирана на карта или графика, за да я покажеш на хората по начин, който е удобен и разбираем. За да не показваме много претрупани графики. Например, искам да ви покажа, че има такива инструменти, които ще им помогнат при анализиране на данните. И да ги представят по достъпен начин, а тези инструменти могат да бъдат използвани безплатно. Без дори да имате знания за правенето на графики или програмиране. Всеки журналист може да се научи да използва тези инструменти. Друго, например инструмент на Google news, свързан с проверката на информацията, защото доверието и дезинформацията са свързани. Основните знания за това как журналистът да проверява информацията, какви основни или по-сложни инструменти да ползва, е важно за него. Основните инструменти, които могат да служат за проверка на фактите, са Google Reverse Image Search. Или знание как да проверяваш видео от „YouTube” или дали някой е туитнъл. Това наистина е много важно, защото отнема много години журналистите да изградят доверие, а само няколко секунди, за да го загубят.
Шаза посочи и кой инструменти са най-подходящи за бърза проверка на информацията: „Можете да използвате примерно Google news Lab website или коалицията, наречена First Draft news, където можете да отидете, можете да погледнете онлайн курсовете там безплатно. А видеата постоянно се обновяват и казват кои са най-новите инструменти, които могат да бъдат ползвани за проверка на фактите".
„Можете да видите от годишния доклад на Ройтерс, например, как хората по света и в Европа губят доверие в медиите. Не знам какво точно казва този доклад за България, но например за Гърция – 20% от хората вярват на медиите. Очевидно това, че си журналист, служител на обществото, ти трябва доверието му. За да може да изпълняваш тази служба на обществото, хората трябва да ти вярват. А проучването на Ройтерс показват, че доверието пада – това е ужасна новина. Поради тази причина трябва да правим всичко възможно, за да възстановяваме това доверие и да го поддържаме.
По отношение на изкуствения интелект, Шаза смята, че той не може да замени човешкия интелект:
„Нищо не може да замени собствения ти интелект. Затова, първо, трябва да се използва човешкият интелект, а тогава може да пробваме и с изкуствен интелект. Изкуственият може да ти помогне, но като инструмент не може да замени твоята преценка, твоето знание като журналист и редактор. Затова използваме инструменти, и те, както и изкуственият интелект, може просто да ти помагат да си свършиш работата“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.